Monday, September 10, 2007

Adakah pembangkang tergamak membakar bendera Malaysia?

Assalamualaikum.



Bolehkah kita percaya bahawa ini adalah perbuatan ahli dan penyokong parti pembangkang? Adakah parti pembangkang yang memperjuangkan wujudnya kesejahteraan di negara Malaysia yang tercinta ini boleh tergamak membakar bendera Malaysia hanya kerana marahkan Barisan Nasional? Adakah mereka ingat parti pembangkang bukan rakyat Malaysia hingga sanggup membakar bendera negara sendiri? Kita percaya ini adalah tindakan provokasi daripada pihak-pihak tertentu bertujuan untuk memburukkan serta menimbulkan kebencian rakyat terhadap parti pembangkang. Berkenaan kenyataan Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri di bawah ini pula;
“Saya akan berbincang dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk meningkatkan usaha pemantauan aktiviti ceramah umum yang diadakan di setiap kawasan termasuk memeriksa permit kebenaran."Ceramah umum di kawasan terbuka memang tidak digalakkan kerana ia boleh mengundang pelbagai masalah kepada banyak pihak termasuk penduduk di sekitar kawasan terbabit."

Jika hendak adakan juga, buat di kawasan yang sesuai misalnya tempat tertutup yang tidak mengganggu ketenteraman awam, jauh daripada tempat ibadah seperti masjid dan tidak menghalang lalu lintas
Mohd Johari berkata, parti pembangkang tidak peka dengan keadaan sekeliling selain mengabaikan keselamatan penduduk setempat kerana perhimpunan itu dibuat di kawasan berdekatan istana dan kuarters kerajaan.

"Polis terpaksa menjalankan tugas demi keselamatan dan ketenteraman awam. Jika tiada permit sah maka perhimpunan berkenaan perlu dibatalkan.," Berita Harian – 10 September 2007.
Sedangkan sudah banyak program hiburan di adakan berhampiran dengan masjid tetapi tidak pun mendapat halangan daripada kerajaan. Pada 29 Ogos yang lalu di tempat saya diadakan majlis menyambut kemerdekaan anjuran Umno tempat berkenaan. Tempatnya juga tidak jauh daripada surau. Apa yang lagi kita geram, masuk sahaja azan Isya’ masa yang sama kompang berbunyi menyambut pemimpin bahagian Umno berkenaan. Dan seperti kelazimannya pengisian programnya adalah nyanyian karaoke. Tiada pula diganggu oleh polis.
Di sini juga kita hairan apa yang bahayanya dengan ceramah anjuran parti pembangkang hingga tidak dibenarkan di adakan di tempat umum? Apakah nama demokrasi jika ceramah hanya dibenarkan di tempat tertutup. Akhir sekali kita ingin bertanya benarkah polis menjalankan tugas demi keselamatan awam? Atau mereka sebenarnya mementingkan survival dan keselamatan politik kerajaan Barisan Nasional hingga membuat tindakan yang mendatang huru-hara?


posted by Lidah Penghunus @ 10:23 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter