Thursday, September 06, 2007

Isu babi di Melaka.

Assalamualaikum.

Isu ternakan babi di Alor Gajah, Melaka perlu dilihat sebagai isu alam sekitar yang membabitkan semua penduduk bukannya perkauman, kata dua penyokong kerajaan di Dewan Rakyat semalam.
Datuk Mohd Said Yusof (BN-Jasin) berkata, penduduk di kawasan Bukit Beruang, Paya Mengkuang dan Man Lok dalam daerah Alor Gajah sudah bersabar sejak 50 tahun lalu dengan bau busuk dari ladang babi berkenaan, tetapi mereka tetap berpegang kepada kaedah perundingan dan merujuk kepada Umno untuk menyelesaikannya.
Beliau berkata, perkara itu kini sudah merebak menjadi masalah kehidupan dan alam sekitar, justeru pembangkang tidak seharusnya mempolitikkannya. “Setiap kali kita berbincang dengan penternak, wakil MCA dan agensi kerajaan berkaitan, mereka (penternak) kata OK (untuk pindahkan), tetapi bila balik, KO (tidak dilaksanakan). “Sebelum ini, mereka yang sebahagian besarnya beroperasi dengan modal daripada tauke di Singapura, setuju untuk memindah dan mengurangkan bilangan babi menjelang 31 Ogos, tetapi kini kepercayaan itu dinodai,” katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan (2007) di peringkat jawatankuasa di Dewan Rakyat, semalam. “(Pembangkang) Jangan nak pertahankan 64 penternak ini saja walhal lebih 20,000 rakyat Melaka di kawasan itu tidak diperjuangkan,” katanya sambil menambah sensitiviti orang Melayu, majoriti penduduk di kawasan itu perlu juga diambil kira, tambahan pula mereka tidak pernah membuat tunjuk perasaan.
Operasi bersepadu itu yang dijadualkan kelmarin terpaksa ditangguhkan berikutan permintaan penternak yang berjanji untuk memindahkan baki babi ke kawasan lain menjelang 21 September ini. Sebelum operasi dimulakan, penternak dikatakan mengepung ladang masing-masing serta menggunakan murid sekolah, sangkar babi sebagai perisai pertahanan, malah ada yang melontar bom petrol ke arah pihak berkuasa bagi menghalang tindakan menghapuskan babi berkenaan. Berita Harian - 6 September 2007.

Bagi saya inilah akibatnya jika masalah ini tidak diselesaikan awal-awal lagi. Sudah hampir 50 tahun, sudah mencapai angka ratusan ribu dan sudah sekian hari dilaporkan dalam media baru kerajaan hendak bertindak maka memanglah agak rumit untuk diselesaikan. Sepatutnya dari mula-mula timbul masalah dahulu kerajaan khususnya kerajaan negeri Melaka mengambil tindakan. Jadi timbul persoalan sejauhmana keseriusan kerajaan menangani masalah rakyat di negeri itu. Atau semua itu dibuat semata-mata kerana menjaga kepentingan undi penduduk sekitar berkenaan.


HIMPUNAN 100,000 RAKYAT - 64 HARI LAGI.

posted by Lidah Penghunus @ 11:59 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter