Wednesday, April 30, 2008

Persidangan Parlimen pasca Pilihanraya Umum ke-12.

Assalamualaikum.

Hari ini merupakan hari pertama persidangan Parlimen selepas berlangsungnya Pilihanraya Umum ke-12 Mac yang lalu. Pada persidangan kali ini buat pertama kalinya parti pemerintah berhadapan dengan parti pembangkang dengan jumlah kerusi kurang dua pertiga dan buat pertama kalinya dalam sejarah parlimen Malaysia, persidangan Dewan Rakyat boleh diikuti secara langsung melalui kaca TV.

Sebagaimana yang kita maklum dengan kehadiran 82 wakil pembangkang hari pertama persidangan Dewan Rakyat ini berjalan dalam suasana yang agak kecoh dan hingar-bingar. Bagi saya ini adalah perkara biasa dalam sesebuah negara yang mengamalkan demokrasi. Namun yang kita kesalkan baru satu hari menyaksikan keadaan sebegitu dalam parlimen Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek sudah bercadang untuk mengkaji semula siaran langsung perbahasan Dewan Rakyat.

Jika kita ikuti Buletin Utama TV3 Jam 8 tadi, cadangan penarikan balik siaran langsung itu bukan sahaja tidak dipersetujui oleh ahli akademik malahan salah seorang daripada mereka mahu agar siaran langsung itu dipanjangkan kepada satu jam. Mereka ahli akademik berpendirian sedemikian kerana parlimen adalah tempat bersidangnya wakil-wakil yang dipilih oleh rakyat, maka rakyat berhak untuk melihat komitmen wakil-wakil yang dipilih oleh mereka.

Berkenaan persidangan Dewan Rakyat ini saya tertarik dengan usul yang dibawa oleh Ahli Parlimen Kubang Kerian, YB Salahuddin Ayub yang mendesak agar royalti minyak dikembalikan kepada rakyat Terengganu. Sedangkan kita tahu Terengganu ketika ini di bawah kerajaan BN namun Pas tetap minta agar royalti yang ditarik ketika pentadbiran Pas ini dikembalikan semula. Ini menunjukkan Pas bertindak bukan atas kepentingan politik tetapi lebih kepada kepentingan rakyat kerana royalti minyak itu adalah hak rakyat Terengganu.

posted by Lidah Penghunus @ 10:23 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter