Thursday, April 17, 2008

Makkal Osai ditamatkan kerana makkal sakti.

Assalamualaikum.

Permit Makkal Osai tidak disambung.
PUTRAJAYA 16 April - Kementerian Dalam Negeri (KDN) membuat keputusan untuk tidak menyambung permit penerbitan akhbar tamil Makkal Osai, kata menterinya, Datuk Seri Syed Hamid Albar.
Beliau bagaimanapun menolak keputusan itu ada kaitan dengan dakwaan Penasihat DAP, Lim Kit Siang bahawa akhbar itu kerap menyiarkan laporan-laporan berita mengenai pembangkang.
''Sebabnya kerana permit akhbar ini sudah tamat dan kita buat keputusan untuk tidak lagi memperbaharuinya," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Beliau mengulas pendedahan Kit Siang mengenai penggantungan permit akhbar Makkal Osai dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di ibu kota hari ini. Utusan Malaysia - 17 April 2007.




Berita radio tadi seorang menteri mengatakan bahawa Makkal Osai tidak diharamkan tetapi hanya permitnya tidak disambung. Persoalannya sama ada diharamkan atau permitnya tidak disambung, akhbar Makkal Osai atau bermaksud suara rakyat itu telah dinafikan haknya oleh kerajaan Barisan Nasional yang telah terjejas oleh penangan makkal sakti atau kuasa rakyat pada pilihanraya umum yang lalu.

Menteri Dalam Negeri menafikan bahawa keputusan tidak menyambung permit kerana akhbar berbahasa Tamil itu memberikan ruang kepada parti pembangkang namun beliau tidak memberikan sebab yang sebenarnya mengapa penamatan permit itu dibuat. Jika tuan-tuan masih ingat akhbar ini pernah menimbulkan kontroversi apabila menyiarkan gambar yang menghina Nabi Isa AS pada Ogos 2007 yang lalu dan tindakan penggantungan permit selama sebulan diambil terhadap akhbar ini ketika itu.

Namun hari apabila akhbar berkenaan dilihat cenderung kepada Pakatan Rakyat dan makkal sakti maka permitnya tidak lagi dilanjutkan. Maka di sini jelas bahawa tindakan kerajaan ini lebih kepada kepentingan politik mereka semata-mata yang takut kepada makkal sakti.

posted by Lidah Penghunus @ 5:51 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter