Monday, April 28, 2008

SPR hendak sekat kemaraan Pakatan Rakyat di internet.

Assalamualaikum.

SPR awasi kempen internet.
KUALA LUMPUR: Calon dan parti politik yang berkempen menggunakan laman web, blog atau SMS pada pilihan raya akan datang, boleh dikenakan tindakan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) jika mereka didapati melanggar peraturan ditetapkan.
Ini berikutan cadangan SPR meluaskan bidang kuasanya sehingga mencakupi kempen menerusi teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), berbanding hanya tertumpu kepada kaedah konvensional seperti pemasangan bendera, sepanduk, risalah, ceramah dan kenyataan media ketika ini.
Langkah itu juga sejajar usaha suruhanjaya itu memastikan peruntukan dalam Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 lebih lengkap dan menyeluruh, selain menjamin kewibawaannya melaksanakan tanggungjawab sebagai pengendali pilihan raya.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar, berkata kajian meluaskan bidang kuasa itu perlu berikutan semakin ramai calon dan banyak parti politik yang bertanding pada pilihan raya umum lalu menggunakan kaedah berkenaan untuk berkempen.
"Ketika ini, undang-undang sedia ada tidak memberi kuasa kepada SPR untuk bertindak terhadap pihak yang melanggar peraturan ketika berkempen menerusi internet, termasuk laman web, blog atau SMS. Berita Harian - 28 April 2008.

Semasa berlangsungnya pilihanraya umum ke-12 sekitar Febuari dan Mac yang lalu pelbagai usaha dibuat oleh SPR untuk memastikan calon BN terus kekal memerintah negara. Namun begitu seperti yang pernah saya sebut, kebangkitan rakyat telah berjaya menumbangkan Barisan Nasional dan SPR. Rupa-rupanya SPR terlepas pandang bahawa internet boleh menjadi faktor besar dalam kemenangan calon Pas, PKR dan DAP dalam pilihanraya baru-baru ini.

Oleh itu langkah SPR yang disiarkan dalam akhbar di atas ini dilihat satu usaha baru SPR sebagai haiwan politik kepada BN bagi menyekat kemaraan Pakatan Rakyat pada pilihanraya yang akan datang. Sudahlah desakan kita melalui BERSIH agar memberikan kebebasan media kepada pembangkang tidak dilayan, kini mereka hendak menyekat siri penerangan Pakatan Rakyat melalui internet pula. Nampaknya hancurlah harapan kita untuk melihat pembaharuan dalam SPR seiring dengan pembaharuan dalam sistem kehakiman dan BPR.

posted by Lidah Penghunus @ 11:59 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter