Tuesday, May 27, 2008

Bila Selangor haramkan Islam Hadhari.

Assalamualaikum.

Semalam dalam sidang Dun Selangor, kerajaan negeri telah mengambil keputusan untuk mengharamkan terus sebarang program yang berkaitan Islam Hadhari. Seperti mana biasa tindakan kerajaan negeri bawah Pakatan Rakyat ini telah mendapat kritikan daripada pemimpin dan ahli Umno. Jika tuan-tuan lihat berita jam lapan malam sebentar tadi antara yang mengkritik ialah pengerusi Yadim Ustaz Nakhaie yang mengatakan bahawa tindakan kerajaan negeri itu adalah haram. Manakala Menteri Penerangan Ahmad Shabery Cheek pula berkata adalah lebih baik kerajaan Selangor mengharamkan perkara-perkara lain yang lebih utama daripada mengharamkan Islam Hadhari dan tidak ketinggalan mengulas tentang isu itu adalah Timbalan Perdana Menteri sendiri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Di sini sudah jelas bahawa perbuatan menambah Hadhari pada Islam itu adalah haram kerana Islam itu sudah cukup, tidak perlu ditambah-tambah. Jadi adakah tindakan untuk melarang penggunaan Islam Hadhari itu adalah haram? Siapakah sebenarnya yang melakukan perkara haram? Berkenaan kenyataan Menteri Penerangan pula, adakah Umno tidak wajib untuk mengharamkan tempat-tempat maksiat di negeri yang ditadbirkan oleh mereka dan hanya bila Pas mentadbir baru keluar cakap-cakap agar tempat-tempat maksiat di Selangor di tutup?

Yang pastinya mereka yang mengkritik ini tidak pun memberikan ayat-ayat quran atau hadis bagi mempertahankan Islam Hadhari mereka itu. Sedang Dato' Dr Hasan Ali semasa membentangkan cadangan untuk mengharamkan Islam Hadhari pada sidang Dun semalam telah menyertakannya dengan dalil al quran. Jika kita lihat di Terengganu sebaik sahaja Menteri Besar mereka bertukar Exco Islam Hadhari telah dimansuhkan oleh kerajaan negeri. Mengapa puak-puak Umno ini tidak bising?

posted by Lidah Penghunus @ 11:24 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter