Monday, May 26, 2008

Subsidi untuk kekang kenaikan harga barang keperluan.

Assalamualaikum.

Tarik balik subsidi minyak golongan berkemampuan.
KUALA LUMPUR 25 Mei – Kerajaan dicadangkan menarik balik subsidi minyak daripada golongan berkemampuan agar peruntukan itu dapat digunakan sepenuhnya untuk memberi subsidi kepada mereka yang benar-benar memerlukan.
Pakar ekonomi, Tan Sri Ramon Navaratnam berkata, ia adalah antara mekanisme yang boleh dilaksanakan bagi menangani kesan kenaikan harga minyak dunia yang semakin meruncing sekarang.
Dengan cara itu, katanya, golongan berpendapatan sederhana dan rendah tidak akan terjejas akibat situasi tersebut.
“Kerajaan tidak boleh berterusan memberi subsidi kepada semua golongan kerana ini akan menyebabkan negara menerima kesan ekonomi yang teruk,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Beliau diminta mengulas mengenai skim subsidi baru yang akan diumumkan oleh kerajaan dalam masa terdekat ini sebagai usaha menangani kesan kenaikan melambung harga minyak di pasaran dunia sekarang. Utusan Malaysia - 26 Mei 2008.


Secara umumnya saya bersetuju dengan cadangan untuk memberikan subsidi hanya kepada golongan yang berpendapatan rendah ini. Dengan cara ini kerajaan tidak perlu untuk menanggung jumlah subsidi yang terlalu besar akibat memberikan subsidi kepada semua golongan termasuk mereka yang pendapatannya jauh lebih tinggi. Dan yang wang terselamat daripada penarikan subsidi untuk golongan kaya ini boleh digunakan untuk kepentingan rakyat.

Cuma apa yang hendak saya beritahu di sini kenaikan harga minyak adalah faktor utama kepada kenaikan kebanyakan harga barangan keperluan di pasaran negara ini. Maka adalah amat penting untuk kerajaan memberikan subsidi agar kos pengeluaran barangan keperluan pengguna di negara ini dapat dikekang. Seterusnya ini akan memberikan faedah kepada rakyat umumnya.

posted by Lidah Penghunus @ 9:31 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter