Wednesday, July 23, 2008

Muzakarah, Muqabalah, Mufaraqah dan mu beraloh

Assalamualaikum.

Muqabalah.

Tutup fail muzakarah, hanya ada sekadar muqabalah - Mursyidul Am.
Lanjusoh & Salmah Mat Husain Wed Jul 23, 08 8:19:30 pm MYT
KOTA BHARU, 23 Julai (Hrkh) - Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat menjelaskan isu muzakarah sudah tutup fail dan apa yang berlaku sekadar pertemuan biasa (muqabalah). -->
"Pada kenyataan yang lepas saya benarkan pertemuan di antara pemimpin PAS dan Umno berkaitan Islam dan masalah rakyat, serupa sahaja dengan kenyataan yang disebut Presiden PAS.
"Kalau difahami betul-betul tidak bercanggah di antara satu sama lain. Kalau ada perjumpaan hendak masuk Barisan Nasional ia langsung tidak ada. Kenyataan Presiden pun memang begitu,"
http://www.harakahdaily.net - 23 Julai 2008.

Dengan kenyataan Tok Guru Mursyidul Am Pas dalam akhbar elektronik di atas ini maka tidak perlu lagilah media khususnya media pengampu BN membesar-besarkan lagi isu muzakarah ini kerana ianya sudah selesai. Sebelum ini pun ianya tidak menjadi isu, tetapi media haiwan politik Umno-Barisan Nasional yang membesar-besarkannya bertujuan untuk melaga-lagakan ahli Pas.


Mufaraqah.

Bekas Timbalan Menteri Sertai PKR.
KUALA LUMPUR, 23 Julai (Bernama) -- Datuk Fauzi Abdul Rahman, bekas Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri telah menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Fauzi, 62, membuat pengumuman itu di Ibu pejabat PKR dengan diapit Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Katanya beliau meninggalkan Umno, yang disertai pada 1966, kerana sudah hilang keyakinan kepada parti yang menjadi tulang belakang Barisan Nasional dan kepimpinannya.
"Saya meninggalkan politik secara aktif lima tahun lepas tetapi senario politik semasa telah memaksa saya kembali semula.
Saya fikir sudah sampai masanya rakyat Malaysia bangun. Apa pun saya sudah berehat terlalu lama. http://www.bernama.com.my - 23 Julai 2008.

Jika tuan-tuan masih ingat Datuk Fauzi pernah membuat laporan kepada BPR berkenaan kes rasuah membabitkan bekas Menteri Besar Pahang, Tan Sri Khalil Yaakop. Namun begitu laporan berkenaan dipandang sepi dan akhirnya ianya berlalu begitu sahaja apabila Tan Sri Khalil Yaakop menjadi Yang Dipertua Negeri Melaka. Maka dengan itu saya alu-alukanlah hasrat Datuk Fauzi untuk 'mufaraqah' dengan Umno yang penuh dengan kepincangan itu dan bersama-sama dengan Pakatan Rakyat untuk memperjuangkan kebenaran.


Mu beraloh.

Ahmad Said pertahan beli 14 Mercedes-Benz.
SUNGAI PETANI: Kerajaan Terengganu menyerahkan kepada Kabinet untuk memutuskan berhubung pembelian 14 kereta Mercedes Benz E200 Kompressor bernilai RM3.43 juta bagi kegunaan rasmi anggota Exco dan pegawai kanannya. Menteri Besar, Datuk Ahmad Said, bagaimanapun mempertahankan tindakan itu kerana berpendapat ia lebih menjimatkan bagi jangka masa panjang.
Beliau juga akan mengemukakan laporan perbelanjaan terperinci penyelenggaraan dan pembaikan kereta Proton Perdana Eksekutif yang didakwanya amat tinggi. Berita Harian - 23 Julai 2008.

Nampak Menteri Besar Tereangganu yang baru ini tidak mahu mengalah dengan keputusannya membeli 14 kereta Mercedes Benz yang bernilai 3.43 juta itu. Alasannya dalam jangka panjang ianya menjimatkan. Adakah Datuk Ahmad Said benar-benar pasti bahawa kos selanggaraan termasuk bahan api kenderaan mewah ini murah? Bila Datuk Ahmad Said sebut bahawa kos penyelenggaraan kereta Proton Perdana Eksekutif amat tinggi bagi saya ianya tidak pelik kerana kita pernah mendengar sebatang pemutar skru yang dibeli oleh kerajaan mencecah hingga puluhan ringgit.

posted by Lidah Penghunus @ 11:56 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter