Thursday, July 10, 2008

Tidak timbul Perjanjian Pangkor ii.

Assalamualaikum.

Pangkor II: Nizar bersikap membisu.
IPOH 9 Julai – Ahli-ahli Pas perlu bermuhasabah dan merenung sejenak mengapa Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin membisu apabila ditanya mengenai perjuangan untuk menegakkan pemerintahan Islam di Perak.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pangkor, Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, sikap membisu Mohammad Nizar itu menimbulkan tanda tanya kerana ia ada kaitan dengan kebenaran dakwaan bahawa wujud ‘Perjanjian Pangkor II’ antara Menteri Besar itu dengan para pemimpin DAP negeri yang membentuk kerajaan campuran di Perak.
Mohd. Fadzil, abang Mohammad Nizar, sebelum ini mendakwa adiknya itu tidak layak menjadi Menteri Besar kerana telah menandatangani ‘Perjanjian Pangkor II’ dengan DAP yang antara isi kandungannya melarang Menteri Besar itu menyebut negeri Perak diperintah oleh Islam.
Zambry memberitahu, pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak baru-baru ini, Mohammad Nizar secara jelas mengelak untuk menjawab soalan wakil rakyat BN mengenai prinsip negara Islam yang diperjuangkan oleh Pas selama ini. Utusan Malaysia - 10 Julai 2008.

Membaca laporan akhbar di atas ini seolah-olah menunjukkan bahawa Umno memang benar-benar mahukan Islam, mahu melaksanakan pemerintahan Islam, Hukum Hudud dan sebagainya. Namun hakikatnya ketika pemerintah Umno dan Barisan Nasional di negeri ini dahulu tidak timbul pun soal pemerintahan Islam, Hukum Hudud dan sebagainya. Malahan ketika kerajaan Negeri Kelantan ingin melaksanakan Hukum Hudud ketika dahulu ianya mendapat tentangan daripada kerajaan pusat yang ditadbir oleh Umno dan Barisan Nasional.

Sebenarnya tidak timbul apa yang dipanggil Perjanjian Pangkor ii seperti yang didakwa oleh Umno dan Barisan Nasional. Kerana Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri sendiri telah memberikan jaminan bahawa Menteri Besar mesti di kalangan orang Melayu yang beragama Islam. Mahu tidak mahu wakil rakyat DAP tetap tidak boleh jadi Menteri Besar jika Nizar tidak menjadi Menteri Besar sekaipun. Mereka harus ingat Pas bukannya parti yang menumpang, andaikata Pas tidak bersetuju untuk menyertai kerajaan campuran, dengan 25 kerusi daripada PKR dan DAP masih belum cukup untuk mengatasi BN dalam membentuk kerajaan. Jadi mereka juga memerlukan Pas untuk membentuk kerajaan negeri.

Cumanya oleh kerana Pas bersama-sama PKR dan DAP membentuk kerajaan campuran maka Islam belum dapat dilaksanakan sepenuhnya seperti mana yang mereka laksanakan di Negeri Kelantan. Dasar Pas iaitu Islam tetap tidak berubah.

posted by Lidah Penghunus @ 10:36 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter