Tuesday, July 15, 2008

Khir Toyo tidak layak ulas soal Muzakarah Pas-Umno.

Assalamualaikum.

SHAH ALAM 14 Julai – Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamad Khir Toyo berkata, Pas kemungkinan tidak lagi relevan pada masa depan sekiranya terus kekal dalam pakatan pembangkang di Selangor.
Dalam pada itu, Mohamad Khir yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Panjang ketika ditanya pendirian UMNO untuk bekerjasama dengan Pas sekiranya parti itu keluar daripada pakatan pembangkang berkata, pihaknya tidak ada masalah mengenai perkara itu.

Jika Pas mahu bekerjasama, kita sedia pertimbangkan sekiranya ia membabitkan kepentingan Islam dan orang Melayu.
‘‘Sungguhpun begitu, jika mereka mahu berbuat demikian (bekerjasama), mereka perlulah keluar daripada pakatan pembangkang terlebih dahulu, barulah kita boleh bincang,’’ ujarnya Utusan Malaysia - 15 Julai 2008.

Secara peribadinya saya menyokong saranan pimpinan Pas agar di adakan perbincangan atau muzakarah dengan Umno bagi mencari titik penyelesaian kepada permasalah Islam dan Melayu di negara ini kerana yang penting bagi kita ialah Islam itu sendiri. Sekaligus ini membuktikan bahawa Pas bukan mementingkan kuasa poltik semata-mata kerana di saat parti ini berada dalam pemerintahan di beberapa negeri Pas sedia untuk menghulurkan tangan perdamaian kepada Umno. Sedangkan Umno kita maklum saat parti itu berada dalam keadaan tertekan baru hendak sebut tentang muzakarah dengan Pas.

Cuma di sini pemimpin Pas sebut bahawa parti itu sedia untuk berbincang dan berunding dengan Umno. Bukannya menyertai Barisan Nasional dan meninggalkan Pakatan Rakyat. Adakah Khir Toyo ini tidak faham dengan kenyataan Presiden Pas atau beliau sengaja hendak melaga-lagakan Pas dan rakan dalam Pakatan Rakyat. Lagipun siapa Khir Toyo hendak memberikan syarat agar Pas keluar dari Pakatan Rakyat sedangkan pemimpin tertinggi Umno belum lagi berkata apa-apa mengenainya. Tambahan lagi jika Umno boleh meletakkan syarat sebegitu, kita juga boleh meletakkan syarat agar Umno meninggalkan Barisan Nasional.

posted by Lidah Penghunus @ 11:59 PM   1 comments

1 Comments:

At 8:34 PM, Anonymous Anonymous said...

saudara....

akhirnya dah tahu Khir Toyo adalah antara mastermind muzakarah tersebut...

sememangnya dia layak nak mengulas...

dan... akhirnya kita pon tahu apa yg dah berlaku

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter