Saturday, August 09, 2008

Kronimania

Assalamualaikum.

Saya tertarik dengan kenyataan Menteri Besar Kelantan, Tok Guru Nik Aziz dalam berita tv jam lapan malam sebentar tadi sebagai menjawab isu perlantikan menantunya sebagai Ketua Pegawai Operasi dalam Perbadanan Menteri Besar. Beliau mengatakan bahawa pada zaman Rasulullah SAW juga orang yang rapat dengan Rasulullah dilantik memegang jawatan yang penting dalam pentadbiran negara.

Di sini saya teringat ketika Datuk Zahid Hamidi yang ketika itu Ketua Pemuda Umno Malaysia membangkitkan persoalan kronisme pada tahun 1998 dahulu. Pada masa itu salah seorang perwakilan mengaitkannya dengan zaman Rasulullah saw sebagai menjawab persoalan yang dikemukakan oleh Datuk Zahid Hamidi ketika itu.

Jawapan saya pada ketika itu pula, Rasulullah melantik menantunya dalam jawatan penting bukan bertujuan untuk mengaut kekayaan negara semahu-mahunya tetapi ianya adalah sebagai amanah. Sedangkan dalam Umno kroni-kroni inilah yang mengautkan segala kekayaan negara.

Berbalik kepada isu kronime dan Tok Guru Nik Aziz itu tadi, hendak tahu sama ada Tok Guru Nik Aziz mengamalkan kronisme untuk kepentingan diri beliau atau tidak kita diselidik sahaja Perbadanan Menteri Besar Kelantan sama ada wujud banyak masalah atau tidak dalam operasinya dan berlakunya penyelewengan atau tidak dalam perbadanan tersebut.

posted by Lidah Penghunus @ 11:59 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter