Tuesday, August 05, 2008

Umno akan hancur.

Assalamualaikum.

Tindakan tegas jika terbabit politik wang.
PEKAN: Datuk Seri Najib Razak berkata, Umno akan mengkaji tindakan yang diambil Badan Pencegah Rasuah (BPR) terhadap pemimpin parti yang terbabit dalam kegiatan politik wang untuk mendapatkan pencalonan. Berita Harian - 4 Ogos 2008.

Pemimpin Seremban dijamin RM3,000.
SEREMBAN: Seorang pemimpin Umno Seremban yang ditahan Badan Pencegah Rasuah (BPR) di sini, petang kelmarin, kerana disyaki memberi sogokan kepada seorang ketua cawangan sebagai dorongan mencalonkannya sebagai ketua bahagian pada pemilihan bahagian itu, Oktober ini, dibebaskan dengan jaminan RM3,000, semalam. Berita Harian - 4 Ogos 2008.


'Pemilihan paling buruk'
Secara keseluruhan politik wang sudah jadi barah: Syed Hamid
KOTA TINGGI: Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno, Datuk Seri Syed Hamid Albar menyifatkan pemilihan cawangan Umno yang sedang berlangsung sekarang, adalah yang paling buruk pernah disaksikan dan dialami sepanjang pengalamannya menjadi ahli parti.
Beliau yang juga Ketua Umno bahagian Kota Tinggi, berkata berdasarkan pandangan peribadinya, secara keseluruhan politik wang sudah menjadi barah dan semakin merebak bukan hanya di peringkat tertinggi tetapi juga di akar umbi.
"Saya tidak pasti sama ada barah (politik wang) ini boleh diubati atau tidak, tetapi pertandingan kali ini, mempunyai kemaruk yang buruk... semua pihak bertanding bersungguh-sungguh seperti hendak berperang," Berita Harian - 4 Ogos 2008.

Naib Ketua bahagian terima makanan anjing.
KOTA TINGGI: Bahang pemilihan Umno semakin terasa apabila seorang peniaga yang juga Naib Ketua Umno bahagian Kota Tinggi, Mohd Zain Arif, 51, mendakwa dihina apabila menerima satu bungkusan mengandungi makanan dan bulu anjing, Khamis lalu.
Pemberian menerusi khidmat pos laju swasta itu dianggap cubaan individu pengecut kerana tiada nama dan alamat, manakala nombor telefon yang disertakan pula tidak boleh dihubungi. Berita Harian - 4 Ogos 2008.

Mesyuarat Sedili Kecil kecoh.
KOTA TINGGI: Mesyuarat Umno cawangan Sedili Kecil bahagian Kota Tinggi kelmarin, kecoh apabila bekas ketua cawangannya yang didakwa penyokong Datuk Seri Syed Hamid Albar bergaduh dengan penyokong calon Ketua bahagian Umno Kota Tinggi, Daing A Malik Daing A Rahman.
Dalam kejadian kira-kira jam 5.20 petang itu, bekas Ketua Cawangan Umno berkenaan dikenali sebagai Jamat mahu undian untuk pencalonan lima perwakilan ke pemilihan Umno bahagian dibuka semula selepas tidak berpuas hati dengan keputusan awal.
Setiausaha Umno cawangan berkenaan, Sultan Shahril Siaman, berkata selain Jamat, bekas Ketua Pemuda Umno cawangan berkenaan, Awi Abdul Rahman turut membuat kecoh dengan menolak meja serta menghempas kerusi. Berita Harian - 5 Ogos 2008.

Gejala politik wang atau rasuah politik dan perebutan kuasa adalah suatu penyakit yang telah melanda Umno sejak lama dahulu lagi. Hinggakan kedua-dua amalan buruk ini telah menjadi sinonim dengan Umno setiap kali tibanya pemilihan dalam perhimpunan agung parti berkenaan. Daripada parti ini diambang kegemilangan dalam kuasa politik dan ketika parti ini sedang diambang kemerosotan dalam pilihanraya pun gejala buruk ini masih menjadi amalan malahan hingga tahap disebut oleh seorang pimpinan parti pemilihan yang paling buruk.

Ini baru mesyuarat peringkat cawangan. Kita tidak dapat bayangkan bagaimana pula nanti apabila berlangsungnya mesyuarat peringkat bahagian tidak lama lagi. Bagi saya apa yang berlaku sekarang ini membayangkan bahawa saat kehancuran Umno itu sudah semakin hampir. Ketika parti itu tidak lagi mendapat sokongan yang padu daripada orang Melayu, ketika banyak pihak menyebut tentang survival orang Melayu dan ketika orang menyebut tentang perpaduan Melayu dan Islam namun kebanyakan ahli Umno masih lagi tamak dan haloba dengan jawatan dalam parti hingga sanggup mengamalkan politik wang.

Melihatkan keadaan ini maka adalah sesuatu yang amat tepat apabila Pas menolak untuk bergabung dengan Umno kerana dikhuatiri virus yang di dalam Umno ini akan merebak kedalam Pas apabila mereka bergabung. Dan cara yang paling berkesan untuk Pas menolong Umno ialah mempelawa ahlinya yang masih ikhlas berjuang meninggalkan Umno dan menyertai Pas agar dapat bersama-sama memperjuangkan Islam dan meninggalkan perjuangan kebendaan.

posted by Lidah Penghunus @ 6:21 PM   1 comments

1 Comments:

At 12:11 PM, Blogger azlishukri said...

parti yang yang akan hancur adalah parti yang tidak ikhlas..agama Islam juga akan dipandang hina apabila penganutnya tidak ikhlas dalam perjuangan..

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter