Monday, September 29, 2008

Hunusan menjelang raya

Assalamualaikum.

60 peratus ahli mahu Gerakan keluar BN.
Sentimen di kalangan akar umbi ahli Gerakan menunjukkan kira-kira 60 peratus daripada mereka mahu parti itu keluar daripada komponen Barisan Nasional (BN).
Pemangku Presiden Gerakan, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon berkata, walaupun majoriti ahli parti berkongsi sentimen seperti itu, namun ia bukan satu-satunya faktor yang dipertimbangkan pucuk pimpinan dalam menentukan perkara tersebut.
Kata beliau, sebaliknya analisis mendalam akan terus dijalankan dengan setiap sesuatu perkembangan politik semasa perlu diambil kira termasuk perkembangan tuntutan Gerakan yang dibuat sebelum ini. Utusan Malaysia - 29 September 2008.


Di sini cadangan saya kepada 60% daripada ahli Gerakan itu, jika hasrat dan suara hati mereka tidak dipenuhi, adalah lebih baik mereka keluar sahaja daripada parti komponen BN itu dan menyertai mana-mana parti dalam Pakatan Rakyat.


Sembilan digantung keahlian UMNO.
Lembaga Disiplin UMNO menggantung keahlian selama tiga tahun terhadap sembilan ahli parti kerana melakukan sabotaj dan rasuah politik.
Pengerusi Lembaga Disiplin parti, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail berkata,
antaranya ialah bekas Naib Ketua Pemuda UMNO Bahagian Kota Tinggi, A. Malek Daing A. Rahaman.
Beliau berkata, ahli perniagaan itu digantung keahlian parti selama tiga tahun berkuat kuasa 22 September lalu.
Keputusan itu dicapai melalui sidang Lembaga Disiplin yang berlangsung pada 22 dan 24 September lalu. Utusan Malaysia - 29 September 2008.


Nampaknya tidak sia-sia Lembaga Displin Parti ditubuhkan dalam Umno kerana Lembaga berkenaan benar-benar berfungsi dan digunakan secara optimum. Tidak seperti lembaga displin dalam parti politik yang lain terutamanya Pas yang dilihat kurang berfungsi. Ini kerana Pas tiada perebutan jawatan dan politik wang setiap kali pemilihan pucuk pimpinan parti Islam itu.


Habuan seks: Zul Hassan dipecat.
Kerajaan negeri Perak hari ini memecat serta merta Ahli Majlis Daerah Perak Tengah, Zul Hassan (gambar) yang mengaku menerima habuan seks wanita warga China berhubung skandal rasuah membabitkan projek membangunkan tanah seluas 36 hektar bernilai RM180 juta di Seri Iskandar di sini.
Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar berkata, arahan melucutkan jawatan Zul yang juga seorang ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) dikeluarkan pada Jumaat lalu.
‘‘Ini adalah keputusan kerajaan negeri setelah dia mengaku mendapat habuan seks wanita China menerusi seorang individu yang dikenali sebagai Mohamad Imran Abdullah pada 14 Ogos di Batu Feringgi, Pulau Pinang.

‘‘Di samping itu individu yang menawarkan habuan seks itu akan didakwa secepat mungkin,”
Kita juga akan mengesyorkan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) supaya menyiasat dan mengambil tindakan tegas ke atas mana-mana pihak yang menerima ataupun menawarkan habuan seks dan rasuah.
‘‘Mereka tidak lagi layak untuk menjadi ahli majlis di bawah kerajaan pakatan pembangkang dan kita mahu dia meletakkan jawatan secepat mungkin,” ujar beliau.
Mohammad Nizar berkata, tindakan itu juga merupakan amaran untuk semua ahli majlis yang membuat kesalahan sedemikian dengan kerajaan negeri tidak teragak-agak untuk bertindak.

Jika mereka sanggup melakukan perbuatan yang bertentangan dengan adat kesopanan dan kesusilaan, mereka tidak lagi layak untuk mewakili kerajaan pakatan pembangkang dalam mana-mana jawatan sama ada majlis bandaran atau majlis daerah di Perak,” Utusan Malaysia - 29 September 2008.

Di sini saya menyambut baiklah tindakan kerajaan negeri yang dipimpin oleh YAB Nizar memecat ahli majlis yang mengaku terlibat dengan skandal seks. Di sini bukan soal individu berkenaan diperangkap tetapi bekas ahli majlis ini telah terlibat dengan salah laku moral yang bertentangan dengan amalan kerajaan negeri Pakatan Rakyat yang turut disertai oleh Pas.
Kita tidak perlukan pemimpin yang mudah kalah dengan godaan.
Tahniah kepada Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar. Semoga Allah akan terus memberikan bantuan dalam menapis keluar mereka yang rendah akhlaknya daripada kerajaan Pakatan Rakyat.

posted by Lidah Penghunus @ 3:34 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter