Thursday, November 12, 2009

RM 890,000 dibelanjakan untuk menghuru-harakan demonstrasi aman.

Assalamualaikum.

KUALA LUMPUR 11 Nov. – Polis Diraja Malaysia (PDRM) terpaksa membelanjakan lebih RM890,000 semasa menyuraikan perhimpunan Mansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 31 Julai lalu.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussien berkata, kos itu membabitkan penggunaan sebanyak 973 butir peluru gas pemedih mata bagi menyuraikan demonstrasi tersebut.
Beliau memberitahu, seramai 663 anggota polis pula terpaksa dikerahkan bagi mengawal keadaan pada hari kejadian. Utusan Malaysia - 12 November 2009.


Macam tidak percaya sahaja apabila hampir RM 890,000 dibelanjakan untuk menyuraikan demonstrasi mansuhkan ISA yang hanya berlangsung pada satu hari itu sahaja. Sedangkan demonstrasi yag dianjurkan oleh GMI 31 Julai yang lalu adalah perarakan secara aman bagi mendesak agar akta zalim ISA di mansuhkan, tiada pun tanda-tanda peserta demontrasi pada hari berkenaan akan membuat rusuhan dan tiada pun berlaku kerosakan harta benda pada hari tersebut

Apa yang saya dapati pada hari demonstrasi tersebut pihak polis khususnya FRU menembak sewenang-wenangnya gas pemedih mata ke arah peserta demontrasi yang hinggakan gas pemedih tersebut turut jatuh ke kawasan sekumpulan pasukan polis yang sedangkan berkawal yang menyebabkan mereka bertempiaran lari.

Mungkin selepas Ketua Audit Negara perlu meneliti mengapa hingga hampir menjangkau RM 1 juta perlu dibelanjakan untuk menyuraikan demonstrasi yang aman itu. Di sini kita nak tahu juga berapa juta pula yang dibelanjakan untuk menangani rusuhan penyokong bola sepak yang mengakibatkan kerugian RM138,150 baru-baru ini?

posted by Lidah Penghunus @ 1:05 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter