Wednesday, January 18, 2012

Institut Wasatiyah ganti 1Malaysia?

Assalamualaikum.

Institut Wasatiyah ditubuh
KUALA LUMPUR 17 Jan. - Penubuhan Institut Wasatiyah yang diumumkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini merupakan salah satu inisiatif terbaru kerajaan mempromosikan gerakan kesederhanaan dan keseimbangan dalam semua aspek kehidupan.
Selain institut itu yang diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri, Najib turut mengumumkan penubuhan Kursi Wasatiyah di Universiti Malaya (UM) serta Yayasan Pergerakan Kesederhanaan Global.
"Penubuhan Institut Wasatiyah itu nanti akan berperanan memberi tumpuan terhadap aspek kesederhanaan dan keseimbangan menerusi rasa hormat terhadap demokrasi, peraturan dan undang-undang, pendidikan, maruah dan harga diri seseorang serta keadilan sosial," katanya.
Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Persidangan Pergerakan Kesederhanaan Global di sini hari ini. Utusan Malaysia – 18 Januari 2012.

Nampaknya Najib Tun Razak dah mula merasakan bahawa slogan 1Malaysia kurang berjaya dalam menarik sokongan rakyat memandangkan sokongan bukan Melayu khususnya kaum Cina yang masih memihak kepada Pakatan Rakyat. Oleh kerana itu beliau mewujudkan pula apa yang dinamakan Institut Wasatiyah dalam menarik sokongan pengundi Melayu dan Islam. Akhir-akhir ini juga Umno bawah pimpinan Najib sering memainkan isu-isu agama seperti murtad, masjid dalam usaha mereka menjuarai isu-isu umat Islam.

Dalam akhbar Utusan hari ini juga turut dipaparkan kenyataan daripada Penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor, Datuk Nooh Gadot yang mengatakan bahawa orang yang sokong LGBT adalah murtad. Malangnya kenyataan ini tidak pula ditujukan kepada anak bekas PM, Marina Mahathir dan Sister In Islam yang tentang membela LBGT? Sebaliknya ditujukan kepada Dato’ Seri Anwar yang tuduh sebagai membela gay oleh media perdana. Sedangkan ianya jelas tidak benar dan fitnah.

Ini jelas menunjukkan sikap Umno yang menonjolkan diri mereka sebagai pembela Islam atas sebab kepentingan politik untuk mendapatkan sokongan pengundi orang Melayu dan Islam

posted by Lidah Penghunus @ 9:36 AM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter