Friday, July 14, 2006

Isu pemakaian serban.

Assalamualaikum.

Mengulas tentang isu keputusan penghakiman yang mempertahankan tindakan sebuah sekolah menyingkir pelajar-pelajar yang bertegas mahu terus memakai serban di sekolah ini, kita amat-amatlah sedih kerana walaupun pemakaian serban ini bukan sesuatu yang wajib seperti wajibnya pemakaian hijab kepada wanita muslim, namun adalah tidak patut di sebuah negara yang didakwa sebagai negara islam, perdana menterinya adalah anak kepada seorang tokoh ulama' terdapatnya penindasan terhadap golongan-golongan yang ingin mengamalkan sunnah Rasulullah SAW ini sedangkan dalam masa yang sama pemakaian serban bagi agama lain dibenarkan.

Namun begitu apa yang lagi mengguris hati kita apabila seorang hakim dalam hujahnya mengeluarkan kenyataan sebegini;

"amalan memakai serban bukannya perkara besar, lebih-lebih lagi kepada kanak-kanak bawah umur.“Islam bukan semata-mata mengenai serban dan janggut. Masyarakat Arab Jahiliah juga memakai serban dan berjanggut"
Jelas di sini bahawa hakim berkenaan hanya memandang pemakaian serban ini dari sudut rupa bentuk serban itu sahaja tanpa mengambil kira niat pemakai serban tersebut. Sedangkan setiap perbuatan itu adalah bergantung kepada niat, yang membezakan serban arab jahiliyah dengan serban melayu beragama islam ialah orang islam memakai serban dengan niat untuk mengikut sunnah rasulullah SAW, sedangkan orang arab jahiliyah memakai serban semata-mata sebagai pakaian tradisi. Dan sikap memperlekehkan sunnah Rasulullah oleh hakim berkenaan jelas apabila beliau berkata;

"Saya tahu Rasulullah memakai serban. Tetapi Baginda juga menunggang unta, membina rumahnya dan masjid daripada tanah liat dan berbumbungkan daun kurma dan menggosok gigi menggunakan sugi.“Adakah itu bermakna menunggang unta itu satu amalan lebih alim daripada bergerak menaiki kapal terbang? Wajarkah dipilih bahan dan cara serupa yang digunakan oleh Rasulullah untuk membina rumah dan masjid seperti di zaman Baginda?”

Di sini hakim berkenaan harus faham bahawa mereka memakai serban, menyimpan janggut dan berusaha untuk melakukan setiap perkara yang sama dengan Rasulullah, adalah sebagai tanda cintanya mereka terhadap nabi junjungan umat islam itu. Namun begitu oleh kerana peredaran masa, ianya tidaklah dapat diikut seratus peratus. Malahan pemakaian serban itu juga kini terdapat dalam pelbagai bentuk lilitan dan kainnya juga pelbagai corak dan warna yang sesuai dengan peredaran zaman. Namun begitu niat pemakainya tetap satu, iaitu mengikut sunnah Rasulullah SAW. Ianya samalah dengan soal kenderaan dan rumah yang dibangkitkan oleh hakim itu tadi. Rasulullah menaiki kenderaan untuk kemana-mana, Rasulullah juga membina rumah berlindung dan sudah tentulah kita juga memerlukan kenderaan dan rumah sebagai keperluan. Bezanya kita akan menggunakan kenderaan dan membina rumah yang sesuai dengan peredaran masa namun begitu penghayatan kita tetap tidak lari dari mengikut sunnah Rasulullah SAW iaitu kenderaan yang digunakan untuk jalan Allah dan rumah yang dibina akan dimakmurkan dengan perkara-perkara yang diredhai Allah.

posted by Lidah Penghunus @ 12:10 AM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter