Monday, May 14, 2007

Raja Nazrin tak guna duit rakyat untuk belanja kahwin.

Assalamualaikum.

Berhubung penolakkan Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah terhadap tawaran peruntukkan kewangan kerajaan negeri untuk perbelanjaan majlis perkahwinan baginda, ramai pihak yang telah memuji langkah baginda ini yang disifatkan sebagai berjiwa rakyat.

Sikap murni Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah menolak dengan hormat peruntukan kerajaan negeri untuk urusan perkahwinan baginda minggu depan, mendapat reaksi positif daripada pelbagai lapisan masyarakat, termasuk anggota parti pembangkang.
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, berkata tindakan Raja Nazrin itu adalah langkah yang bertanggungjawab.
“Ini menunjukkan (Raja Muda Perak) rasa bertanggungjawab dan tidak mahu membazirkan wang rakyat,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ucap tama pada Kolokium Mengantarabangsakan Melayu anjuran Biro Perhubungan Antarabangsa dan Pertubuhan Bukan Kerajaan Pemuda Umno, di Taiping, semalam.
Menteri Penerangan, Datuk Seri Zainuddin Maidin, pula berkata sikap baginda patut disanjung oleh rakyat jelata dan ia adalah sikap murni yang patut dicontohi.
Zainuddin juga berkata, sikap positif itu patut menjadi iktibar kepada masyarakat, termasuk artis yang berbelanja besar untuk menganjurkan majlis perkahwinan sebagai pengesahan kedudukan kewangan mereka. Berita Harian - 14 Mei 2007.

Di sini saya terpanggil untuk mengulas kenyataan Datuk Zainuddin Maidin di atas ini yang meminta rakyat dan juga artis agar mencontohi sikap Raja Muda Perak ini. Bagi saya yang sepatutnya mengambil contoh dan tauladan daripada baginda ini ialah kerajaan BN sendiri kerana selama ini kerajaan BN lah yang mempergunakan duit rakyat untuk kepentingan peribadi dan politik mereka. Ini jelas dalam setiap pilihanraya yang diadakan mereka akan mengambil kesempatan daripada kuasa yang mereka ada untuk menggunakan segala instrumen kerajaan semasa berkempen.

Oleh itu kerajaan BN ini sepatutnya berasa malu dengan Raja Nazrin walaupun seorang kerabat diraja namun menolak keistimewaan yang diberikan kerajaan negeri untuk urusan perkahwinan baginda, malahan menasihatkan kerajaan negeri agar duit itu digunakan untuk kepentingan rakyat.

posted by Lidah Penghunus @ 1:15 PM   1 comments

1 Comments:

At 3:05 PM, Anonymous Anonymous said...

sepatutnya begitulah...tp byk yg kurang sedar amanah yg dipikul

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter