Saturday, September 22, 2007

Antara gambar bakar bendera dan klip video V.K Lingam.

Assalamualaikum.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, polis perlu menyiasat segera dakwaan kewujudan klip video yang menunjukkan seorang peguam kanan sedang bercakap dengan seseorang berhubung pelantikan hakim-hakim di negara ini.
Beliau berkata, langkah itu penting bagi menentukan sama ada klip video berkenaan boleh dipercayai atau tidak.
‘‘Klip video dan transkripnya telah dihantar ke pejabat saya. Soalnya, adakah ia betul dan boleh dipercayai?
‘‘Ini yang penting kerana video itu menunjukkan seorang peguam bercakap seorang diri sahaja. Lagi seorang kita tidak tahu siapa yang bercakap,”

Menurut Abdullah, Malaysia mempunyai undang-undang dan tindakan boleh diambil ke atas mereka yang terlibat menimbulkan dakwaan tidak betul kerana perbuatan itu dilihat sebagai satu tindakan untuk menimbulkan rasa marah dan benci rakyat terhadap sistem kehakiman.
Ditanya sama ada sebuah suruhanjaya diraja perlu ditubuhkan bagi menyiasat perkara itu, Perdana Menteri menegaskan, langkah tersebut tidak perlu kerana kesahihan klip video itu belum dibuktikan lagi.
‘‘Tak payah kita buat... maklumat yang dikemukakan pun belum ditentukan sah. Utusan Malaysia - 22 September 2007.


Ketika timbulnya insiden rusuhan dan kejadian bakar bendera Jalur Gemilang dua minggu yang lalu kerajaan dan media yang dikawal oleh mereka terus menuding jari kepada pembangkang. Saban hari ianya disiarkan di media dalam usaha memburukkan pembangkang dan tidak pun mereka mempersoalkan kesahihan gambar yang menunjukkan bendera Malaysia dibakar itu.

Namun apabila didedahkan tentang rakaman video V. K Lingam baru-baru ini, kerajaan BN dan Pak Lah tidak pula terus mempercayainya dan mempersoalkan kesahihan klip video berkenaan. Malahan Pak Lah mengugut pula akan mengambil tindakan undang-undang kepada mereka yang mengemukakan klip video berkenaan.


HIMPUNAN 100,000 RAKYAT - 48 HARI LAGI.

posted by Lidah Penghunus @ 2:42 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter