Sunday, September 23, 2007

Jenayah terus berleluasa, polis lebih suka tangkap 'perusuh'.

Assalamualaikum.

Sedangkan kita masih lagi rasa sedih dan marah dengan kejadian yang menimpa keluarga arwah Nurin Jazlin, dalam berita TV semalam di Pendang Kedah seorang penoreh getah cedera parah dan putus empat jarinya apabila diserang dan ditetak oleh seorang lelaki bersenjatakan pedang samurai. Dilaporkan bahawa sebelum ini penyerang pernah menyerang seorang lelaki sehingga putus tangan kiri dan terus menghilang tanpa dapat diberkas oleh pihak polis.

Sejurus selepas berita berkenaan tiba pula berita tentang polis Terengganu memburu mereka yang kononnya merusuh di Baru Burok dua minggu lepas. Di situ timbul rasa marah dan geram di hati saya. Seorang penjenayah yang merbahaya yang pernah mencederakan orang awam gagal diberkas oleh polis dan lepas bebas hingga boleh mengulangi serangannya ke atas orang awam buat kali kedua. Namun begitu dalam hal rusuhan kononnya ini mereka pihak polis beriya-iya untuk memenuhi arahan 'bos' mereka iaitu kerajaan Barisan Nasional. Maka tidak hairanlah jika DAP boleh keluarkan kenyataan seperti yang dilaporkan dalam akhbar di bawah ini;

Menteri Penerangan, Datuk Seri Zainuddin Maidin hari ini menyelar DAP kerana lebih banyak mengkritik polis daripada membantu pasukan itu, selain bertindak menimbulkan isu perkauman.
Katanya, kecenderungan parti itu dalam banyak isu termasuk membabitkan kes jenayah yang berlaku di negara ini menunjukkan ia bersikap cauvinis, sempit dan tidak dapat diterima oleh masyarakat.
“Adakah kita pernah dengar DAP minta orang ramai bantu polis...tidak pernah. Dia (DAP) hanya kata polis tidak bagus,”

Zainuddin berkata, banyak kenyataan yang dikeluarkan parti itu lebih menjurus untuk menghilangkan keyakinan orang ramai terhadap pasukan polis. Utusan Malaysia - 23 September 2007.

Di sini bukan sahaja DAP dan parti pembangkang lain, orang awam juga boleh hilang kepercayaan mereka terhadap institusi kepolisan di Malaysia ini kerana jelas gagal membendung jenayah kerana asyik dipergunakan oleh pemerintah untuk menyekat pengaruh pembangkang. Sepatutnua kritikan yang diberikan itu haruslah diambil perhatian oleh pihak yang bertanggungjawab untuk memperbetulkan apa yang berlaku.


HIMPUNAN 100,000 RAKYAT - 47 HARI LAGI.

posted by Lidah Penghunus @ 2:08 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter