Sunday, September 30, 2007

Pak Lah tidak layak bercakap soal demokrasi dan hak asasi.

Assalamualaikum.

Malaysia semalam meminta junta tentera Myanmar membebaskan pemimpin prodemokrasi Aung San Suu Kyi dan tahanan politik yang lain di Myanmar. Gesaan itu dibuat Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika berucap pada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) ke-62 di sini, semalam.
Asean sudah melakukan apa yang terbaik bagi menggalakkan Myanmar ke arah proses pemulihan demokrasi," katanya sambil menambah kegagalan Myanmar berbuat demikian mengakibatkan berlaku tunjuk perasaan pada masa ini.
Abdullah berkata, Malaysia bersama negara anggota Asean yang lain tidak setuju dengan penggunaan kekerasan melampau oleh pihak tentera kerajaan Myanmar bagi meleraikan bantahan masyarakat awam. Berita Minggu - 30 September 2007.

Melihatkan ucapan Pak Lah seperti yang disiarkan dalam akhbar hari ini dan melihatkan kenyataan-kenyataan beliau pada perhimpunan agung PBB yang diadakan, seolah-olah Pak Lah terlupa bahawa di negara beliau sendiri, kerajaan yang dipimpin oleh beliau telah mengambil tindakan yang paling melampau kepada orang awam yang dituduh sebagai merusuh sama seperti yang dilakukan oleh kerajaan Junta Myanmar terhadap penunjuk perasaan di sana.

Maka ucapan serta kenyataan Pak Lah sebagai Perdana Menteri Malaysia di persidangan antarabangsa itu sedikit pun tiada nilai sebenarnya. Pak Lah tidak layak untuk menasihati negara lain berkenaan demokrasi dan hak asasi kerana beliau dan kerajaan BN sebagai pencabul demokrasi dan hak asasi di negara ini.


HIMPUNAN 100,000 RAKYAT - 40 HARI LAGI.

posted by Lidah Penghunus @ 11:05 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter