Tuesday, September 25, 2007

Tidak daftar pemilih dan boikot pilihanraya.

Assalamualaikum.

Gunakan hak mengundi – PM
KUALA LUMPUR 24 Sept. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, sebahagian orang Melayu telah mengabaikan tanggungjawab penting dalam menentukan kerajaan dan wakil rakyat yang mewakili mereka apabila tidak mendaftar sebagai pengundi.
Perdana Menteri menegaskan, orang Melayu mesti menggunakan hak mereka untuk mengundi bagi menentukan kerajaan dan wakil rakyat mereka melalui proses demokrasi.
Bagaimanapun, kata beliau, jika mereka memilih untuk tidak mendaftar sebagai pengundi, orang Melayu tentulah tidak ada peranan langsung dalam demokrasi.
“Sebab, dalam amalan demokrasi, rakyat memilih wakil rakyat. Jika bilangan mereka yang layak mengundi (tidak berbuat demikian), tentu demokrasi akan terjejas.
“Ini kerana, wakil rakyat tidak mendapat sokongan yang kuat kerana yang keluar mengundi (beliau) tidak ramai,” Utusan Malaysia - 25 September 2007
.

Kenyataan Perdena Menteri dalam akhbar di atas ini menunjukkan bahawa tindakan boikot atau memulaukan sesuatu pilihanraya sebenarnya adalah sesuatu yang berkesan dan memberikan impak kepada sistem demokrasi negara khususnya kepada karajaan yang mendapat mandat dalam keadaan pilihanraya diboikot.

Jika di atas ini Pak Lah menyebut dalam konteks rakyat tidak mendaftar sebagai pemilih, bayangkan pula jika rakyat yang berdaftar sebagai pemilih tidak keluar mengundi dalam sesuatu pilihanraya terutamanya pilihanraya umum. Ianya tentu akan lebih memberikan kesan yang negatif kepada parti pemerintah yang naik.

Ini bukanlah bermaksud bahawa saya mencadangkan agar parti pembangkang mengambil tindakan boikot terhadap pilihanraya umum akan datang. Namun jika keadaan demokrasi negara ini semakin lama semakin kebelakang maka adalah tidak mustahil bahawa langkah boikot pilihanraya umum akan datang adalah langkah yang terbaik untuk mengajar mereka yang mengkhianati demokrasi ini.


HIMPUNAN 100,000 RAKYAT - 45 HARI LAGI.

posted by Lidah Penghunus @ 11:40 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter