Tuesday, November 13, 2007

Hunusan 131107

Assalamualaikum.

Sejambak penyapu buat Perdana Menteri.




Hari ini, pada majlis Anugerah Khas Prestasi Kutipan Hasil Negeri Selangor 2006 yang diadakan di Shah Alam, Mohamad Khir mengotakan janjinya untuk menghadiahkan ‘penyapu’ kepada Yang Dipertua PBT dan ketua jabatan yang gagal menunjukkan prestasi cemerlang.
Penerima pertama ‘penyapu’ itu ialah Pejabat Daerah dan Tanah (PDT) Hulu Selangor serta Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS).
Mohamad Khir berkata, pemberian penyapu itu bukan untuk menjatuhkan maruah tetapi bagi membersihkan sikap buruk dan amalan negatif PBT dan jabatan yang tidak mencapai tahap maksimum kualiti perkhidmatan yang telah ditetapkan.
Bagi jabatan yang cemerlang dan mencapai sasaran, kakitangannya diberi insentif seperti lawatan ke luar negara. Utusan Malaysia - 13 November 2007.


Lihatlah begitu angkuhnya Khir Toyo memberikan sebatang penyapu kepada wakil PBT yang dilihat gagal meningkatkan prestasi. Seolah-olah diri beliau sendiri benar-benar cemerlang dan suci daripada sebarang keburukan. Sedangkan bagi jabatan atau PBT yang cemerlang pula kakitangannya akan diberi intensif lawatan ke luar negara. Duit rakyat pula yang perlu dibazirkan ke luar negara. Andaikata amalan ini diperluaskan bagi saya Pak Lah orang yang mendahului sebagai penerima 'sejambak' penyapu ini atas kelemahan yang berlaku dalam pentadbiran beliau sebagai Perdana Menteri.


Jangan jadikan kanak-kanak ‘perisai’ perhimpunan.
KUALA LUMPUR 12 Nov. – Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan memberi amaran akan mengambil tegas terhadap pihak yang cuba memperalat dan mengeksploitasi kanak- kanak sebagai perisai dalam mana-mana perhimpunan haram.
Menurut beliau, perbuatan tersebut amat tidak wajar dilakukan dan menyifatkannya sebagai tidak berperikemanusiaan.
Tegasnya, mereka yang menggunakan kanak-kanak sebagai perisai dalam perhimpunan haram boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Kanak-kanak 2001.
Di bawah akta tersebut, orang yang melakukan perbuatan aniaya, abai, cuai, buang atau mendedahkan kanak-kanak kepada kemungkinan kecederaan fizikal, mental dan emosi boleh didakwa.
Jika sabit kesalahan, mereka yang terlibat boleh dihukum denda maksimum RM20,000 atau penjara maksimum 10 tahun atau kedua-duanya sekali. Utusan Malaysia - 13 November 2007.


Pada himpunan BERSIH sabtu lepas saya tidak pernah melihat mana-mana ibu bapa yang menjadikan anak-anak mereka sebagai perisai dalam menghadapi pasukan polis. Memang benar ada antara peserta himpunan yang membawa keluarga dan anak-anak mereka. Ini kerana himpunan itu adalah himpunan aman, untuk berarak ke Istana Negara, bukan untuk bergaduh dengan sesiapa. Namun yang menjadikannya tidak aman adalah pihak polis sendiri yang sanggup melepaskan gas pemedih mata tanpa mengira siapa di hadapan mereka.

Dalam pihak polis sibuk-sibuk hendak menangkap mereka yang menyertai himpunan aman ini kita mahu tanyalah, bagaimana dengan kes pembunuhan Nurin Jazlin? Dapatkah mereka mencari pelakunya? Mengapa begitu lama untuk mencari orang yang bertanggungjawab? Mungkin Musa Hassan juga layak dianugerahkan penyapu kerana kelemahan yang timbul dan kesediaan PDRM dipergunakan oleh parti pemerintah.

posted by Lidah Penghunus @ 6:27 PM   1 comments

1 Comments:

At 12:14 PM, Blogger insyirah08 said...

aha... nanti masa hari penamaan calon kita berarak ramai-ramai angkat penyapu roman yg macam Khir Toyo bagi tu, letak benda Negeri Selangor / gambar Khir Toyo dihujung tu.... jerit slogan... SELANGOR BA sapu bersihhhhhhhhhhhh!!!
apa macam boleh?

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter