Thursday, November 15, 2007

Panel siasatan sendiri cadang ditubuhkan Suhanjaya Diraja

Assalamualaikum.

Panel bebas khas yang menyiasat kesahihan rakaman dan perbualan didakwa antara seorang peguam dan hakim kanan mengenai pelantikan Ketua Hakim Negara sepakat mencadangkan Suruhanjaya Diraja ditubuhkan.
Sumber memberitahu, panel itu yang ditubuhkan September lalu dan diketuai oleh bekas Ketua Hakim Malaya, Tan Sri Haidar Mohd Noor bersetuju inkuiri diadakan terhadap dakwaan itu.
Selain Haidar, panel turut dianggotai bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Mahadev Shankar dan Timbalan Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia, Tan Sri Lee Lam Thye.

Sumber itu bagaimanapun enggan mengulas lanjut.
Majlis Peguam yang sebelum ini mencadangkan penubuhan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat dakwaan itu. Berita Harian - 15 November 2007.

Akhirnya panel yang ditubuhkan oleh kerajaan untuk menyiasat dakwaan klip video VK Lingam juga meminta kepada kerajaan agar ditubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat kes yang mencalar sistem kehakiman negara itu.

Sebelum ini kerajaan begitu berkeras untuk terus mengguna pakai panel yang dianggotai oleh mereka yang kurang diyakini oleh ramai pihak dapat menjalankan siasatan dengan baik. Namun ternyata bahawa penubuhan panel ini tidak banyak membantu kerana tiada kuasa untuk memanggil dan menyoal siasat sesiapa yang dikehendaki.

Namun begitu dalam pada panel berkenaan mencadangkan agar ditubuhkan Suruhanjaya Diraja, hasil siasatan telah dihantar ke pihak kerajaan dan ianya menunggu keputusan daripada kabinet pula berkenaan hasil siasatan tersebut. Maka di sini kita tertanya-tanya dengan penuh debaran apakah sebenarnya hasil daripada siasatan itu dan mengapakah panel siasatan mencadangkan agar suruhanjaya diraja ditubuhkan setelah hasil siasatan mereka diserahkan kepada kabinet? Apapun sama-sama kita tunggu apakah sebenarnya yang berlaku.

posted by Lidah Penghunus @ 5:53 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter