Sunday, March 16, 2008

PRU12 telah seminggu berlalu.

Assalamualaikum.

BN Perlis tolak Pak Lah.

Krisis pilih MB Terengganu, Perlis - ‘8 ADUN sokong saya’
KANGAR 15 Mac – Datuk Dr. Md. Isa Sabu yang mendapat perkenan istana menjadi Menteri Besar Perlis yang baru mendakwa menerima sokongan lapan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) mengatasi Datuk Seri Shahidan Kassim yang hanya disokong oleh lima ADUN.
Beliau berkata, sokongan daripada lapan ADUN itu membolehkan beliau dipilih sebagai Menteri Besar mengikut undang-undang pembentukan kerajaan negeri Perlis.
‘‘Ini bermakna saya mendapat undi DUN yang lebih banyak berbanding Shahidan yang hanya mendapat lima.
‘‘Secara rasmi mengikut syarat penubuhan kerajaan negeri Perlis, sokongan yang lebih banyak ini mengesahkan jawatan saya sebagai Menteri Besar,” katanya ketika dihubungi di Kuala Lumpur hari ini.
Md. Isa berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai pergolakan pemilihan jawatan Menteri Besar Perlis.
Kelmarin, Shahidan mengumumkan bahawa beliau telah menerima watikah pelantikan sebagai Menteri Besar daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan akan menghadap Raja Perlis dalam masa terdekat. Mingguan Malaysia - 16 Mac 2008.

Jika majoriti Adun BN Perlis menyokong Datuk Dr. Md. Isa Sabu dan menolak Dato' Seri Shahidan Kassim yang menjadi pilihan Pak Lah bagi saya ianya memberikan makna bahawa BN Perlis tidak lagi menyokong kepimpinan Pak Lah sekaligus memberikan isyarat agar Pak Lah berundur daripada jawatan Perdana Menteri.


Kegagalan manifesto BN yang pertama?



Polis kaji maklumat dari kawan kanak-kanak hilang di Mid Valley untuk siasatan.
KUALA LUMPUR: Tiga rakan Muhammad Asmawi Jalaludin (Awi) 11, yang hilang selepas bermain berhampiran rumahnya di jalan Pantai Permai 4, Pantai Dalam Ahad lalu akan diminta meneliti beberapa lagi rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di Mid Valley bagi mengecam imej murid itu untuk tindakan selanjutnya.
Pengecaman itu berikutan dakwaan salah seorang rakannya, Mohammad Safowan, 12, terserempak dengan Awi di Mid Valley pada petang hari kejadian itu, masih tidak dapat disahkan.
Timbalan Ketua Polis Brickfields, Superintendan Azri Abdul Rahman, berkata polis ketika ini juga sedang mengkaji maklumat yang diperoleh daripada keterangan tiga rakannya itu untuk membantu siasatan.
“Tiga kanak-kanak itu dibawa ke Bukit Aman kelmarin untuk diambil keterangan oleh Unit Perlindungan Kanak-kanak (D11) bagaimanapun setakat ini ia masih pada peringkat awal,” katanya ketika dihubungi di sini semalam.
Semalam akhbar melaporkan pihak kawalan keselamatan Mid Valley memberi tiga keping gambar rakaman CCTV yang menunjukkan imej yang seakan-akan sama dengan mangsa sedang berjalan di lokasi yang ditunjukkan rakannya. Berita Minggu - 16 Mac 2008.

Jika BN dan media terus menghentam kerajaan negeri di bawah BA yang belum pun seminggu menjalankan tugas mentadbir. Kita juga boleh mengatakan bahawa manifesto BN yang berslogankan Selamat, Aman dan Makmur itu khususnya dalam aspek membenteras jenayah gagal kerana belum pun adik Sharlini yang hilang dijumpai, adik Asmawi pula hilang.


Apabila PM diminta berundur.

Mukhriz berdepan tindakan Pemuda.
KUALA LUMPUR: Pemuda Umno akan mengambil tindakan terhadap Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir yang menulis surat mendesak Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi supaya meletak jawatan selepas mengadakan mesyuarat pergerakan itu yang dijangka minggu ini.
Ketua Pemuda Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, yang menyifatkan tindakan Mukhriz itu tidak bertanggungjawab, berkata perbuatan itu bukan perkara baru kerana sebelum ini beliau juga pernah menyuarakan rasa tidak puas hati dengan memberikan pandangan peribadi terhadap kepemimpinan Perdana Menteri.
"Pemuda akan membincangkannya secara terperinci untuk mengambil tindakan ke atas Mukhriz yang juga Pengerusi Biro Hubungan Antarabangsa dan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Pemuda Umno. Berita Harian - 16 Mac 2008.

Umno Pulau Pinang mahu YB Jerlun dipecat.
BUTTERWORTH: Umno Pulau Pinang mahu Ketua Pemuda Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, memecat Datuk Mukhriz Mahathir daripada menganggotai barisan exco pergerakan itu berikutan sikap celuparnya yang meminta Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meletak jawatan sebagai Perdana Menteri. S
ambil mengutuk sekeras-kerasnya tindakan anak bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad itu, Setiausaha Badan Perhubungan Umno negeri, Datuk Azhar Ibrahim berkata, perbuatan itu adalah tidak wajar.
“Umno Pulau Pinang mengutuk sekeras-kerasnya tindakan Mukhriz dan kita minta Datuk Seri Hishammuddin memecatnya daripada Exco Pemuda Umno,” Berita Harian - 16 Mac 2008.

Jika beginilah sikap dalam Umno dan BN dan jika ianya berterusan saya percaya PRU13 nanti tidak mustahil bahawa BN akan kecundang diperingkat dan tampuk pemerintahan kerajaan persekutuan akan diambil oleh BA.

posted by Lidah Penghunus @ 1:33 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter