Thursday, March 13, 2008

Akhbar dan tv di Malaysia pasca PRU12.

Assalamualaikum.

Amaran kepada Guan Eng -- Jangan buat kenyataan semarakkan ketegangan kaum – PM.
PUTRAJAYA 12 Mac – Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini memberi amaran kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng supaya tidak membuat kenyataan yang boleh memarakkan ketegangan kaum.
Lim, selepas mengangkat sumpah jawatan sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang semalam, memberitahu pemberita bahawa kerajaan negeri pimpinan DAP itu tidak akan mengamalkan Dasar Ekonomi Baru (DEB).
Lim juga berkata DEB, yang diperkenalkan pada 1971 selepas rusuhan kaum 13 Mei 1969 untuk membasmi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat, merupakan punca kepada “kronisme, rasuah dan ketidakcekapan.” Utusan Malaysia - 13 Mac 2008.


Sebagai jawapan kepada amaran PM ini dalam berita tv tadi Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng memberikan penjelasan bahawa kenyataan beliau telah diputar belit oleh media arus perdana. Sebagai menyanggah tuduhan Lim itu, tv3 telah menyiarkan kembali kenyataan Ketua Menteri yang dikatakan ingin menghapuskan DEB itu.

Namun didapati memang benar bahawa media seperti tv3 dan sekutu-sekutunya memutarbelitkan kenyataan Lim itu. Dalam kenyataannya sebaik sahaja mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim berkata bahawa beliau dan pentadbirannya bertekad untuk menghapuskan unsur-unsur kronisme dan rasuah dalam DEB. Namun ianya telah ditafsirkan sebagai menghapuskan terus DEB.

Nampaknya dulu, kini dan selamanya media-media sebegini akan terus menjadi haiwan politik kepada Barisan Nasional yang semakin tidak relevan itu.

posted by Lidah Penghunus @ 10:54 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter