Wednesday, May 07, 2008

Adakah salah guna kuasa namanya jika untuk kepentingan rakyat?

Assalamualaikum.

Lim Kit Siang tersipu, isu salah guna kuasa makan diri.
KUALA LUMPUR 6 Mei – Peribahasa ‘meludah ke langit jatuh ke muka sendiri’ barang kali menepati situasi yang berlaku ke atas Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur).
Sikapnya yang gemar menjolok ‘sarang tebuan’ setiap kali berhujah di Dewan Rakyat, hari ini menyebabkan beberapa ‘tebuan’ menyengatnya semula dan sengatan daripada Pengerusi Kelab Anggota Parlimen Barisan Nasional (BNBBC) Datuk Seri Tiong King Sing menyebabkan Kit Siang terpaku.
Kit Siang yang membahaskan usul menjunjung kasih Titah Yang di-Pertuan Agong pada perasmian persidangan minggu lalu, membangkitkan beberapa isu yang didakwanya menunjukkan unsur korupsi dan salah guna kuasa oleh kerajaan Barisan Nasional (BN), selain mempertikaikan keikhlasan wakil rakyat BN memperjuangkan masalah rasuah.
King Sing kemudian bangun meminta laluan dan bertanya sama ada isu kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor mengeluarkan arahan merobohkan halangan yang menutup laluan masuk ke Bandar Mahkota Cheras dari arah Lebuh Raya Kajang-Cheras baru-baru ini tidak tergolong sebagai salah guna kuasa. Utusan Malaysia - 7 Mei 2008.


Jika sebut tentang salah guna kuasa ianya menerangkan tentang pihak atau individu yang menggunakan kedudukan atau kuasa yang ada pada mereka untuk berbuat sesuatu demi kepentingan diri mereka. Contohnya menggunakan kedudukan untuk mendapatkan tanah, saham dan pelbagai lagi untuk faedah diri.

Namun Kerajaan Negeri Selangor yang mereka kata kononnya menyalahgunakan kuasa mengeluarkan arahan merobohkan halangan yang menutup laluan masuk ke Bandar Mahkota Cheras dari arah Lebuh Raya Kajang-Cheras demi kepentingan rakyat khususnya penduduk Bandar Mahkota Cheras yang sekian lama menghadapi kesulitan akibat tindakan yang mementingkan diri-sendiri oleh syarikat Grand Saga.

Adakah ianya sama dengan salah guna kuasa yang diamalkan oleh BN demi kepentingan diri mereka yang akhirnya membawa kerugian kepada rakyat?

posted by Lidah Penghunus @ 6:30 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter