Thursday, June 05, 2008

Rakyat tertipu lagi.

Assalamualaikum.

Dulu ketika kerajaan bercadang untuk hanya memberikan subsidi kepada golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana tidak kepada golongan yang berpendapatan tinggi kita menyambut baik cadangan tersebut kerana kita fikir mekanisme pemberian subsidi adalah sama dan cumanya ianya untuk golongan sasaran sahaja. Namun begitu nampaknya rakyat tertipu apabila kerajaan secara tergesa-gesa menarik subsidi yang sebelum ini dan subsidi yang kononnya diberikan kerajaan itu hanyalah pemberian dalam bentuk tunai yang diberikan secara tetap kepada pemilik kenderaan pada kapasiti yang tertentu.

Bayangkan kerajaan hanya memberi subsidi tunai sebanyak RM150 setahun untuk motorsikal bawah 250cc dan RM625 setahun untuk kereta bawah 2000cc. Subsidi untuk motorsikal RM150 itu jika dibahagikan kepada 12 bulan maka pengguna hanya mendapat subsidi RM12.50 sebulan maka manakala untuk kereta mereka hanya mendapat lebih 52 ringgit sebulan. Adakah kerajaan tidak fikir bahawa jumlah kilometer perjalanan setiap individu adalah berbeza. Jika seseorang pengguna itu antara rumah dan tempat kerja mereka dekat mungkin jumlah yang diberikan itu mencukupi, tetapi bagaimana mereka yang terpaksa berulang-alik jauh untuk ke tempat kerja?

Satu lagi adakah dengan hanya menetapkan pemberian subsidi mengikut kapasiti enjin kerajaan pasti bahawa golongan yang berpendapatan tinggi tidak akan dapat menikmati subsidi yang hanya diperuntukkan kepada mereka yang berpendapatan sederhana dan rendah? Mereka yang mampu untuk memiliki kenderaan berkapasiti lebih 2000cc ini sudah tentulah mampu untuk memiliki kenderaan yang kurang daripada 2000cc dan seterusnya membolehkan mereka menikmati subsidi yang tidak sepatutnya dinikmati oleh mereka.

Jadi di sini kita minta agar kerajaan kaji balik keputusan mereka yang banyak merugikan rakyat ini. Suatu mekanisma yang lebih baik haruslah difikirkan oleh mereka yang kononnya tahu memerintah ini. Kerajaan selalu mengatakan bahawa harga petrol di negara ini masih lagi rendah berbanding negara jiran yang lain. Sedangkan Malaysia adalah negara pengeluar minyak dan dengan kenaikan harga minyak dunia bermakna bertambahlah keuntungan Petronas. Maka daripada Petronas membiayai Malaysian Philharmonic Orchestra yang tidak memberikan manfaat kepada rakyat sebanyak 3.5 juta sebulan, adalah lebih baik wang itu digunakan untuk mengurangkan beban pengguna bahan bakar di negara ini.

posted by Lidah Penghunus @ 5:51 PM   1 comments

1 Comments:

At 12:02 AM, Blogger Pewaris Melayu said...

dulu nikmat minyak murah sebelum kenaikan minyak ni ada ke terima kasih?
dlu BN jga memerintah masa minyak murah, bukanya PR. tak ucap terima kasih pun.

bila sekarang minyak dunia dah naik, baru kelam kabut.Kalau tak mahu rebat tu, sikit sangat, jangan ambik. tu pon orang bagi. sikit pon syukurlah. jangan kufur nikmat.

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter