Tuesday, August 12, 2008

Mahasiswa UiTM berdemonstrasi di hadapan Kerajaan Pakatan Rakyat.

Assalamualaikum.



5,000 berhimpun bantah UiTM dibuka untuk bukan Bumiputera.
SHAH ALAM: Kira-kira 5,000 pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) berhimpun di depan pintu masuk utama bangunan pentadbiran kerajaan negeri, Bangunan Sultan Abdul Aziz Shah (SAAS), di sini pagi ini untuk membantah cadangan membuka UiTM kepada bukan Bumiputera. Pelajar mula berhimpun seawal jam 7 pagi di Dataran Shah Alam sebelum berarak secara aman menuju pintu masuk utama sejauh 500 meter diketuai Presiden Majlis Perwakilan Pelajar UiTM, Luqmann Ulhakim Mohamad Idris.
Mereka turut membawa sepanduk 'Selamatkan UiTM' sambil menyanyikan lagu rasmi universiti itu dan lagu patriotik, Warisan.
Luqman turut menyerahkan memorandum bantahan kepada kerajaan negeri yang diserahkan kepada wakil Pejabat Menteri Besar, Hasril Abu Hassan. Edisi Mutakhir Berita Harian - 12 Ogos 2008.

Di sini saya tidak bermaksud untuk merendah-rendahkan golongan mahasiswa, khususnya mahasiswa UiTM. Kerana saya juga pernah menjadi kaum siswa dan saya juga menyokong idealisme perjuangan mahasiswa. Cuma dalam laporan berita di atas ini saya hairan mengapa apabila sesuatu isu itu membabitkan kerajaan negeri yang didokong oleh Pakatan Rakyat baru mahasiswa UiTM yang kononnya mempunyai idealisme perjuangan itu turun berdemonstrasi?

Sedangkan UiTM sebelum ini kita sudah maklum antara universiti yang paling kuat mengampu kerajaan Barisan Nasional, paling kuat menyekat aktivisme mahasiswa, hinggakan Naib Canselor universitinya hampir-hampir menjadi calon Barisan Nasional pada pilihanraya umum yang lalu. Maka kerana itu jangankan hendak mengadakan demonstrasi, persatuan yang berbentuk Islam juga tidak dibenarkan di universiti itu.

Berbalik kepada isu yang dibantah oleh pelajar UiTM itu tadi, di sini saya menyokong bantahan mereka terhadap cadangan untuk membuka kuota 10 peratus kepada pelajar bukan bumiputera. Namun begitu mengapa mereka begitu membisu dalam isu-isu yang lain? Misalnya tindakan untuk melaksanakan dasar meritokrasi, mana tindakan demonstrasi daripada pelajar UiTM? Cuba jika yang membuat kenyataan itu Datuk Menteri Besar Khir Toyo, adakah pelajar UiTM berani untuk berdemonstrasi? Dan adakah tindakan demonstrasi mereka pada masa itu akan direstui oleh pentadbiran UiTM terutama sekali Naib Canselornya?

Di sini bukan lagi rahsia bahawa pelajar UiTM adalah yang paling ramai terlibat dengan salah laku sosial dan keruntuhan akhlak. Ini semua adalah akibat daripada meminggirkan Islam dalam kampus berkenaan. Ini ditambah pula dengan kesediaan mereka diperalat oleh kerajaan Barisan Nasional untuk memenuhi agenda mereka menyerang kerajaan Pakatan Rakyat. Maka kita takut nanti UiTM akan lebih sinonim dengan Universiti Institut Ternak Melayu.

posted by Lidah Penghunus @ 6:46 PM   5 comments

5 Comments:

At 9:53 PM, Anonymous Anonymous said...

Jangan disebabkan fahaman politik kamu nak gadaikan bangsa sendiri..

 
At 9:57 PM, Anonymous Anonymous said...

Oii brader.. lu ingat kalau pakatan memerintah lu bleh bagus ker? Pikir habis2. UMNO memang tidak setulus dahulu tapi nak serahkan pada pakatan - Keadilan,PAS + DAP. ko kena ingat... DAP tu terhasil dari PAP.. study politik dulu.. 13 Mei.. siapa yang cetuskan.. JANGAN GADAI BANGSA SENDIRI..

 
At 1:24 AM, Anonymous Anonymous said...

haha..

 
At 5:28 PM, Anonymous Anonymous said...

jgn psal ko pkai songkok ko rs diri ko sempurna..jgn gadaikn maruah bangsa psal politik yg ko sendiri pn naif!

 
At 9:58 AM, Anonymous Anonymous said...

sudah brapa lama dasar UiTM memang khas untuk Bumiputera..tidak ada kena mengena dengan fahaman politik..macam ni kah nak jaga bangsa sendiri..baik tak payah jelah..

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter