Wednesday, October 22, 2008

Umno penyumbang kepada peningkatan indeks rasuah negara?

Assalamualaikum.

Indeks Persepsi Rasuah Malaysia membimbangkan.
KUALA LUMPUR 21 Okt. – Indeks Persepsi Rasuah Malaysia 2007 yang dicatatkan pada tahap 6.76 peratus merupakan satu tahap yang agak membimbangkan, kata Presiden Institut Integriti Malaysia (IIM), Datuk Dr. Mohd. Tap Salleh.
Beliau berkata, selain itu, sebanyak 52.5 peratus responden yang terlibat dalam kajian Indeks Persepsi Integriti Nasional 2007 juga menyatakan bahawa rasuah dalam sektor politik adalah tidak terkawal.
‘‘Indeks Persepsi Rasuah Malaysia adalah pada tahap agak membimbangkan walaupun jumlahnya tidak begitu rendah,’’ katanya ketika membentangkan laporan indeks berkenaan pada Forum Terbuka Indeks Integriti, Akauntabiliti dan Penandaarasan di IIM di sini hari ini. Berita Harian - 22 Oktober 2008.


Melihatkan kepada kenyataan Presiden Institut Integriti Malaysia (IIM), Datuk Dr Mohd Tap Salleh yang disiarkan dalam akhbar hari ini bahawa rasuah dalam sektor politik adalah tidak terkawal maka barulah kita tahu rupa-rupanya Umno adalah salahsatu penyumbang kepada peningkatan rasuah di Malaysia.

Kita lihat kepada rasuah dalam sektor politik seperti yang disebutkan, kita tidak nampak perkara-perkara yang lain selain daripada rasuah politik atau politik wang yang diamalkan setiap kali pilihanraya bagi memilih calon parti politik yang bertanding dan juga pemilihan pucuk pimpinan bagi sesebuah parti politik. Dan semua telah maklum bahawa amalan buruk ini telah lama subur dalam Umno hingga ke saat ini.

posted by Lidah Penghunus @ 9:38 PM   1 comments

1 Comments:

At 10:35 PM, Blogger Pembekal Induk Cacing said...

http://indukcacing.blogspot.com/

induk cacing utk dijual...

mari tengok.

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter