Friday, May 08, 2009

Bukti Pakatan Rakyat Negeri Perak tidak derhaka.

Assalamualaikum.

'Bisikan' bukan tanda iktiraf.
IPOH 7 Mei - 'Bisikan' antara Pemangku Raja Perak, Raja Dr. Nazrin Shah dengan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebelum perasmian sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) berlangsung hari ini tidak boleh dianggap sebagai pengiktirafan terhadap pakatan pembangkang.
Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, pengiktirafan pihak institusi raja terhadap kerajaan negeri yang memerintah sebenarnya adalah ke atas pihak mana yang membawa dan mempersembahkan titah ucapan kepada baginda.
''Dalam hal ini saya dari Barisan Nasional (BN) yang membawa dan mempersembahkan titah ucapan perasmian sidang DUN kepada baginda. Maka itu merupakan simbolik pengiktirafan institusi raja kepada kerajaan negeri sekarang.
''Kalau Nizar menganggap 'bisikan' itu adalah pengiktirafan maka terpulanglah kepadanya. Biarlah Nizar buat apa saja atau apa yang dia suka. Itulah perangai dia," katanya kepada pemberita selepas berakhirnya sidang DUN Perak Ke-12 di sini hari ini.
Semasa keberangkatan masuk Raja Nazrin bersama Raja Puan Besar Perak, Tuanku Zara Salim, semua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) pembangkang diketuai Nizar dan Ngeh Koo Ham berdiri di tengah-tengah Dewan dan tidak duduk di tempat masing-masing.
Nizar kemudian 'mengadu' kepada baginda kononnya, bekas Speaker, V. Sivakumar telah dibawa keluar dari Dewan tanpa mengikut peraturan.
Ekoran itu, Raja Nazrin memanggil Nizar dan Koo Ham naik menghadap baginda di tempat duduk diraja dan pada masa itulah adegan 'bisikan' itu berlaku.
Nizar bersama Koo Ham kemudian turun semula ke bawah dan meminta semua ADUN pembangkang duduk di tempat masing-masing supaya baginda dapat menjalankan upacara perasmian Dewan. Utusan Malaysia - 8 Mei 2009.


Kalau Zamry kata bisikan itu bukan tanda iktiraf maka kita juga boleh katakan bisikan itu menunjukkan bahawa Pakatan Rakyat di Perak bukan penderhaka kepada sultan seperti yang didakwa oleh mereka. Tidak mungkin Raja Nazrin sanggup untuk berbisik dengan pihak yang telah menderhaka kepada Institusi Raja di Perak.

Insiden semalam tiada niat pun Dato' Seri Nizar dan Adun Pakatan Rakyat hendak menderhaka kepada sultan. Mereka cuma hendak menghalang Kerajaan Haram Umno Perak yang diketuai oleh Zamry daripada meneruskan sidang.

Di sini kita hairan mengapa Zamry beriya-iya mengulas tentang kejadian bisikan antara Raja Nazrin dengan Dato' Seri Nizar itu? Benarkah Dato' Seri Nizar ada mengatakan sedemikian? Atau sebenar Zamry takut dan tidak senang duduk tentang apa yang Raja Nazrin bisikkan kepada mereka itu?

posted by Lidah Penghunus @ 12:32 PM   1 comments

1 Comments:

At 4:37 AM, Blogger Prof. Era Pasca said...

bontot zambry yg itam tu makin legam sebab paneh sgt dah... :)

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter