Saturday, July 22, 2006

Benarkah Demonstrasi pemuda Umno dihadiri 5000 orang?


Assalamualaikum.

Paparan gambar di atas ini adalah satu perhimpunan atau demonstrasi aman yang dianjurkan oleh pemuda Umno semalam bagi membantah keganasan rejim Israel akhir-akhir ini.

Jika melihatkan kepada gambar adakah anda percaya bahawa jumlah peserta perhimpunan berkenaan seramai 5000 orang? Mungkin jika dikatakan kehadiran perhimpunan berkenaan seramai 2000 orang, ianya adalah munasabah.

Namun begitu inilah yang dilaporkan oleh media arus perdana hari ini;

"Terdahulu beliau (Khairy) mengetuai perarakan kira-kira 5,000 ahli Pergerakan Pemuda BN dan rakyat pelbagai kaum dari masjid KLCC ke kedutaan berkenaan, bagi menyuarakan bantahan terhadap tindakan rejim Zionis itu menceroboh Palestin dan Lubnan"

Adalah amat dikesalkan kerana sudahlah sebelum ini siri-siri demonstrasi anjuran parti pembangkang tidak mendapat liputan daripada akhbar arus perdana ini, namun apabila Umno mengadakan demonstrasi bukan sahaja liputan berita diberikan kepada mereka, malahan fakta tentang angka demonstrasi itu juga telah diputarbelit bertujuan untuk menyedapkan hati 'bos-bos' mereka.
Lain pula halnya dengan akhbar arus perdana yang lagi satu ini. Jika sebelum ini demonstrasi yang dianjurkan oleh pembangkang khususnya Pas tidak mendapat liputan daripada akhbar berkenaan, namun apabila pemuda Umno mengikut jejak langkah pembangkang menganjurkan demonstrasi semalam, demonstrasi (sebenarnya bukanlah demonstrasi besar-besaran) pembangkang yang dianjurkan di peringkat negeri mendapat liputan yang agak istimewa di akhbar berkenaan pada hari ini. Namun demonstrasi pemuda Umno tetap mendapat tempat di muka hadapan.

Walaubagaimana pun, atas nama kepentingan ummah kita tetap menyambut baik inisiatif pemuda Umno dalam menganjurkan demonstrasi bagi membantah kekejaman rejim Zionis itu. Malahan pemuda Pas melalui ketuanya, mengajak pemimpin dan ahli Umno turut serta dalam perhimpunan serta perarakan besar-besaran bagi menunjukkan bantahan terhadap kezaliman Zionis Israel ke atas umat Islam Palestin pada 28 Julai nanti. Ini menunjukkan bahawa Pas bersedia bersama-sama dengan mana-mana pihak atas nama kepentingan ummah dan nasional, ini samalah juga dengan keterlibatan Pas dalam meraikan kritikan-kritikan Tun Dr Mahathir terhadap kerajaan.

Cumanya pada demonstrasi anjuran pemuda Umno semalam, Pas tidak dapat menyertainya kerana sudah pun merancang untuk mengadakan demonstrasi di setiap masjid negeri. Ini ditambah pula sebelum ini terdapatnya percanggahan pendapat antara ketua dan timbalan ketua pemuda Umno dalam isu penganjuran demonstrasi.

posted by Lidah Penghunus @ 9:52 AM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter