Saturday, July 29, 2006

Kita yang berdemonstrasi di KLCC, Tun Dr Mahathir pula yang kena sembur gas pemedih mata.

Assalamualaikum.

Jumaat lepas saya berpeluang untuk menyertai satu demonstrasi yang dianjurkan oleh Pas bersama-sama dengan rakan parti alternatif, NGO dan gerakan mahasiswa sebagai lanjutan kepada bantahan umat islam rakyat Malaysia terhadap kekejaman rejim Zionis terhadap rakyat Palestin dan Lubnan.

Di sini saya juga sependapat dengan beberapa laporan media bahawa perhimpunan pada jumaat lepas bolehlah disebut sebagai pehimpunan atau perarakan raksasa yang berjaya menghimpunkan hampir 10000 daripada pelbagai lapisan rakyat yang cintakan keadilan dan bencikan kezaliman lebih-lebih lagi yang dilakukan oleh rejim zionis. Ini mengingatkan saya kepada demonstrasi membantah karikatur menghina Rasulullah SAW di kedutaan Denmark 5 bulan yang lepas yang juga saya berpeluang menyertainya.

Dalam perhimpunan jumaat lepas juga dapat kita saksikan para pendemonstrasi yang berarak dari masjid Kg baru, singgah sebentar ke pusat Konvensyen KLCC dan terus menuju ke kedutaan Amerika ini tidak berganjak walaupun dalam keadaan hujan yang lebat. Penat tidak pun terasa walaupun berarak berbatu-batu jauhnya dan diiringi oleh hujan yang lebat apabila berarak beramai-ramai sambil melaungkan takbir, memuji kebesaran Allah dan mengutuk kekejaman rejim zionis malahan para pimpinan juga sama-sama meredah hujan.

Apapun tahniah kepada pasukan keselamatan yang bertindak profesional, hadirnya mereka pada hari tersebut benar-benar untuk menjaga keselamatan. Tiada pun 'hujan asid' pada hari itu, yang ada hanyalah hujan rahmat. Tahniah juga kepada masjid Kg. Baru, buat julung-julung kalinya mempromosikan demonstrasi yang akan diadakan dalam khutbah mereka dan tidak lupa tahniah juga kepada pemuda Umno yang sekali lagi menganjurkan demonstrasi bantah kekejaman Zionis mereka untuk kali kedua.

Namun begitu semasa balik daripada demonstrasi, saya agar terkejut apabila mendapat SMS daripada seorang sahabat mengatakan Tun Dr Mahathir telah ditembak dengan gas pemedih mata di Kota Bharu. Bagaimana pula kita yang berdemo di KL ini, Dr Mahathir di Kota Bharu pula yang kena gas pemedih mata? Tapi tidak mengapalah, semasa berkuasa dahulu, beliau selalu mengarahkan polis menembak gas pemedih mata dalam siri-siri demonstrasi yang dianjurkan oleh pembangkang, sekarang ini tahulah akan Dr Mahathir betapa pedihnya gas pemedih mata. Sebenarnya ianya bukanlah gas pemedih mata yang sebenar yang digunakan oleh unit pencegah rusuhan, itu pun dalam kenyataan medianya Dr Mahathir mengatakan bahawa peristiwa tersebut amat-amat menakutkannya.

Berita terkini daripada insiden ini, seorang suspek sudah pun ditahan reman oleh polis dan dipercayai suspek adalah ahli Umno. Jika dilihat daripada apa yang pernah Tun lakukan kepada orang Pas, dengan operasi lalangnya, peristiwa Memali, penahanan di bawah ISA terhadap ahli-ahli Pas termasuk terhadap anak menteri besar Kelantan sendiri, maka sepatutnya ahli Pas sendirilah yang paling marah dengan Dr Mahathir. Namun begitulah akhlak islam yang ditunjukkan. Ini mengingatkan saya kepada lembaran sejarah perang salib yang mana Salahuddin al Ayub sendiri yang menghantar pasukan perubatan untuk merawat Richard Berhati Singa yang menjadi lawan kepada Salahuddin di medan tempur.

posted by Lidah Penghunus @ 11:50 PM   1 comments

1 Comments:

At 7:18 PM, Anonymous Anonymous said...

Memali? X habis2 dgn memali. Seronok sangat pertahankan ajaran sesat di Memali tu. Suka agaknya kalau Malaysia dibanjiri ajaran sesat mcm Indonesia. Saya anggap anda menyokong ajaran sesat kerana anda membela Memali!

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter