Wednesday, July 26, 2006

Mengapa asyik ibu bapa juga yang hendak dipersalahkan?

Assalamualaikum.

Dalam usaha membendung salah laku sosial terutamanya yang membabitkan golongan muda remaja yang semakin meruncing kebelakangan ini, PDRM telah mencadangkan agar diwujudkan satu akta yang dinamakan Akta Kelakuan Antisosial yang membolehkan ibu bapa juga dihukum atas kesalahan yang dilakukan oleh anak mereka.

Bagi pendapat saya, akta ini memang sesuai dilaksanakan hanya setelah kerajaan itu sendiri menyediakan satu persekitaran yang selamat dari unsur-unsur yang boleh menjerumuskan golongan-golongan muda remaja ini ke kancah yang tidak sihat. Kerana adalah tidak adil dengan persekitaran kita yang penuh dengan tempat-tempat yang menjadi punca kepada kerosakan, stesyen TV di negara kita penuh dengan drama dan filem yang boleh mempengaruhi remaja kita ke arah keburukan dan pelbagai lagi unsur-unsur negatif yang diberi lesen oleh kerajaan, namun apabila berlaku salah laku sosial oleh seseorang remaja, ibu bapa pula yang di hukum.

Sedangkan si ibu bapa ini telah cuba mendidik anak-anak mereka dengan cara yang terbaik, tetapi apalah daya mereka dengan persekitaran luar hari ini malahan di dalam rumah mereka sendiri iaitu melalui media yang lebih kuat pengaruhnya kepada remaja. Hendak diceritakan bagaimana kuatnya pengaruh media atau filem kepada masyarakat hinggakan seorang menteri meminta stesyen TV tidak menayangkan babak bunuh diri dalam filem atau drama dalam usaha mengurangkan kes bunuh diri.

Akta yang mula digunapakai di England sejak 2003 ini juga memperuntukkan bahawa sebuah premis yang menjadi punca kepada salahlaku sosial ini juga boleh dihukum misalnya ditutup selama beberapa bulan jika menjual arak kepada remaja bawah umur. Ini menunjukkan mereka juga mengakui bahawa premis-premis yang sudah tentunya pusat-pusat hiburan ini adalah punca kepada keruntuhan akhlak masyarakat. Jadi adalah lagi baik jika ianya ditutup sahaja.

Jika semua perkara yamg membawa kepada kerosakan itu tadi telah ditutup rapat oleh kerajaan, islam telah dilaksanakan sepenuhnya, maka barulah ianya adil untuk dilaksanakan kepada ibu bapa.

posted by Lidah Penghunus @ 12:27 AM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter