Saturday, August 12, 2006

Bandaraya selamat bagaikan mimpi di siang hari.

Assalamualaikum.

Jika sebelum ini saya hanya tertarik untuk mengulas berita-berita di muka hadapan akhbar, kali ini saya tertarik pula untuk mengulas sebuah lukisan kartun atau karikatur pada akhbar tersebut. Dengan menggunakan tajuk bandaraya selamat, kartunis berkenaan menggambarkan suatu kehidupan warga kota yang begitu selamat dan selesa tanpa rasa bimbang.

Boleh membawa beg tangan dengan duit yang banyak tanpa bimbang dengan ancaman peragut, mesin ATM di buka di tempat terbuka 24 jam tanpa bimbang ancaman kaki samun dan kenderaan serta kedai boleh ditinggalkan tanpa berkunci tanpa bimbang tentang risiko kecurian.

Melihatkan kepada apa yang digambarkan oleh pelukis ini, ianya sebenarnya adalah fenomena biasa bagi bandar di negara yang melaksanakan undang-undang islam khususnya hukum hudud. Namun bila membaca kembali berita yang menyentuh tentang sasaran kerajaan untuk mewujudkan bandaraya selamat ini. Tidak pun disentuh tentang perlaksanaan undang-undang islam, yang disentuh hanyalah tentang menambah bilangan anggota polis dan kamera litar tertutup.

Jadi sahlah bahawa kartun tersebut hanya khayalan semata-mata daripada mereka yang enggan mengunapakai sistem islam.

posted by Lidah Penghunus @ 1:39 AM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter