Thursday, August 10, 2006

Lagi cerita tentang muka hadapan akhbar perdana

Assalamualaikum.

Dua hari lepas kita telah saksikan paparan berita yang berkaitan dengan Khairy selaku timbalan ketua pemuda Umno dan diikuti oleh bapa mertuanya, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi selaku perdana menteri Malaysia di muka hadapan akhbar perdana. Hari juga masih lagi berita yang dipaparkan di muka hadapan akhbar berkenaan tetapi bukan lagi tentang mereka berdua tetapi adalah berkenaan dengan gejala penagihan dadah sintetik dan peningkatan kadar jenayah yang menjadi kerisauan para pelbagai pihak termasuk pihak polis.

Menurut timbalan ketua polis negara yang dipetik dalam akhbar hari ini, dadah jenis syabu yang juga dalam kumpulan dadah sintetik atau Amphetamine Type Stimulant (ATS) dikenal pasti sebagai punca utama peningkatan jenayah seperti bunuh dan rogol di negara ini. Ini kerana mereka yang mengambil dadah sintetik tidak mempunyai rasa takut dan belas kasihan terhadap mangsa ketika melakukan jenayah.

Dalam kajian polis juga mendapati bahawa ATS memberi kesan yang amat berbahaya kerana merangsang seseorang menjadi lebih berani, agresif dan tidak sedar akan apa yang dilakukannya.

Di sini kita amat setujulah dengan hasil kajian polis itu, namun dalam mencari punca sebenar ianya tidak sepatutnya terhenti setakat di situ sahaja, Dalam mencari punca meningkatnya kejadian jenayah ini pihak polis sudah mendapati bahawa dadah adalah salah satu daripada punca utama. Namun begitu kita harus cari pula mengapa dadah ini mudah didapati dan dari mana datangnya tempat-tempat penagihan dan pengedaran dadah sintetik ini. untuk mendapatkan jawapan kita kembali kepada laporan akhbar tadi yang mendapati bahawa dadah-dadah jenis sintetik ini banyak diperolehi di pusat-pusat hiburan melalui serbuan-serbuan yang telah dibuat oleh polis. Seterusnya kita baca pula beberapa perenggan dalam laporan akhbar berkenaan;

"Musa berkata, hasil pemeriksaan di pusat hiburan di seluruh negara juga mendapati sebahagian besar pengunjungnya didapati positif dalam ujian dadah dan paling ketara ATS serta pil psikotropik. Dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini, 2,935 penagih ATS ditahan di pusat hiburan seluruh negara, meningkat hampir sekali ganda berbanding tempoh sama tahun lalu. Tahun lalu, 2,741 penagih ATS ditahan, 2,276 (2004), 1,405 (2003) dan 1,958 (2002)"

Di sini kita dapat simpulkan bahawa pusat-pusat hiburan adalah pusat atau markas bagi kegiatan pegedaran dan penyalahgunaan dadah jenis sintetik ini. Seterusnya kita cari pula apakah punca wujudnya pusat-pusat hiburan ini, siapakah yang memberi tanggung jawab memberikan lesen untuk operasi pusat-pusat hiburan ini.

Jawapannya tidak lain tidak bukan sudah tentulah pihak pemerintah sendiri yang mempunyai autoriti dalam meluluskan atau membatalkan kewujudan sesebuah premis terutamanya pusat-pusat hiburan. Jadi apa yang boleh disimpulkan di sini, punca kepada peningkatan kadar jenayah di negara ini juga ada kaitan dengan pemerintah yang tidak melaksanakan tuntutan islam, amal maaruf nahi mungkar dalam pemerintahan. Sekarang kita lihat pula pada perenggan di bawah ini;

“Kalau hendak harapkan polis semata-mata sudah pasti amat menyukarkan. Masalah berkenaan harus ditangani bersama dan segera. Sudah tiba masanya satu mekanisme baru dicari bagi mengatasi kemelut dadah ini"

Cara yang terbaik bagi mengatasi masalah ini mahu tidak mahu pemerintah itu sendiri harus di ubah kepada pemerintah yang melaksanakan islam sepenuhnya kerana hanya dengan cara Islam sahaja yang boleh mengatasi kemelut yang semakin membimbangkan ini.

posted by Lidah Penghunus @ 12:20 AM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter