Sunday, August 13, 2006

Bukan pengiliran ketua menteri, tetapi giliran Barisan alternatif pula memerintah.

Assalamualaikum.

Sebelum ini Mesyuarat Bahagian Pemuda Umno Nibong Tebal telah meluluskan usul meminta agar jawatan ketua menteri di Pulau Pinang digilirkan antara Umno, Gerakan dan MCA. Gesaan daripada Pemuda Umno ini timbul memandangkan di bawah kepimpinan wakil Gerakan sebagai ketua menteri, keadaan orang melayu yang semakin terpinggir daripada arus pembangunan. Jadi apa yang diharapkan oleh mereka melalui kaedah penggiliran ketua menteri ini, terutama sekali apabila Umno sendiri mengepalai pentadbiran negeri Pulau itu, masalah orang melayu akan dapat diatasi dengan lebih berkesan.

Persoalannya di sini, benarkah kaedah penggiliran ketua menteri mampu menyelesaikan masalah orang melayu di Pulau Pinang? Sedangkan kita lihat di negeri-negeri lain bawah pentadbiran Umno sepenuhnya orang melayu masih juga terpinggir daripada arus pembangunan. Negeri sabah yang telah lama mengamalkan system penggiliran ketua menteri ini juga kaum bumiputera khususnya melayu masih juga terpinggir daripada arus perdana pembangunan. Dan terus mengecap kekayaan ini hanyalah pemimpin-pemimpin politik yang korup beserta kroni-kroni mereka.

Sebenarnya dalam usaha untuk mengatasi masalah orang melayu yang terpinggir ini caranya tidak lain tidak bukan ialah dengan menggantikan terus kepemimpinan negeri daripada Umno atau Barisan Nasional kepada Barisan Alternatif pada pilihanraya akan datang. Selepas itu barulah boleh dibincangkan tentang kaedah penggiliran ketua menteri antara Pas dan Parti Keadilan Rakyat.

posted by Lidah Penghunus @ 10:06 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter