Tuesday, October 23, 2007

Pemerintahan Pak Lah tiada yang ditahan bawah ISA - Reaksi GMI.

Assalamualaikum.

Sehari selepas saya menulis berkenaan kenyataan yang menyebut pemerintahan Pak Lah tiada yang ditahan bawah ISA, dalam Harakahdaily hari ini Gabungan Mansuhkan ISA mengeluarkan kenyataan membidas kenyataan berkenaan. Namun ianya bukanlah ditujukan kepada saya tetapi kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Bernard Dompok dan kerajaan Barisan Nasional;

Kerajaan berbohong, dakwa tiada tahanan ISA di era Abdullah
Azamin Amin Tue Oct 23, 07 3:17:49 pm MYT
KUALA LUMPUR, 23 Okt (Hrkh) - Kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Bernard Dompok mendakwa bahawa tiada individu yang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) semasa era Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi merupakan satu pembohongan yang nyata dan begitu dikesali.

Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) menafikan kenyataan menteri terbabit di salah sebuah akhbar berbahasa Inggeris semalam dan menyifatkan pendedahan umum tersebut sebagai satu penipuan dan fakta yang salah.
"Mengikut statistik dan rekod yang ada sejumlah 57 individu yang telah ditahan semasa era Abdullah manakala seramai 73 tahanan sedia ada telah dilanjutkan lagi tempoh tahanannya selama dua tahun," kata Presiden GMI Syed Ibrahim Syed Noh dalam satu kenyataan medianya yang membidas pendedahan Bernard.
"Tahun ini sahaja empat orang telah ditahan di bawah akta tersebut atas isu khabar angin rusahan perkauaman di Johor manakala lima pula ditahan kerana didakwa terlibat dengan Jemaah Islamiah (JI)," katanya.
Tambahnya, sehingga kini ada di kalangan tahanan ISA sudah melangkaui tempoh tahanan menjangkau 5 dan 6 tahun ditahan tanpa bicara di Kem Kamunting, Taiping Perak.
Dipetik daripada laman web harakahdaily.net - 23 Oktober 2007.

Hanya sekadar pemberitahuan.

posted by Lidah Penghunus @ 6:24 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter