Saturday, November 17, 2007

Agong tolak perhimpunan haram, tetapi baginda terima memorandum BERSIH.

Assalamualaikum.

Berita jam lapan malam tadi semua tv yang ditunggang oleh parti pemerintah seperti tidak sabar-sabar untuk menyiarkan laporan berita berkenaan kenyataan Yang di-Pertuan Agung yang kesal dakwaan bahawa baginda memperkenan dan menyokong perhimpunan haram.

KUALA LUMPUR, 16 Nov (Bernama) -- Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin melahirkan rasa kesal dengan dakwaan kononnya baginda dan Istana Negara memperkenankan dan menyokong satu perhimpunan haram di sini Sabtu lepas.
Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Datuk Wan Mohd Safiain Wan Hasan hari ini, Seri Paduka Baginda juga melahirkan rasa kesal dengan perhimpunan itu yang dianjurkan oleh satu kumpulan dikenali Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) yang disokong parti-parti pembangkang.
Dalam kenyataan itu, Tuanku Mizan menegaskan bahawa baginda dan Istana Negara tidak pernah pada bila-bila masa jua memperkenankan atau memberikan apa-apa sokongan secara langsung atau tidak langsung kepada mana-mana pihak yang menganjurkan atau terlibat dalam perhimpunan haram itu dan apa-apa jua kegiatan lain yang berkaitan yang menyalahi undang-undang negara. Dipetik daripada laman web http://www.bernama.com.my

Di sini Yang di-Pertuan Agung hanya menolak perhimpunan haram sedangkan baginda menerima memorandum yang diserahkan oleh wakil BERSIH kepada wakil baginda di Istana Negara sabtu lalu. Tambahan lagi pimpinan BERSIH tidak pernah pun mengeluarkan kenyataan bahawa Agung menyokong himpunan yang dirancang oleh mereka. Mereka hanya menyebut bahawa Yang di-Pertuan Agung berkenan menerima memorandum daripada BERSIH.

posted by Lidah Penghunus @ 2:24 AM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter