Saturday, November 24, 2007

Khairy yang meloyakan.

Assalamualaikum.

Cuba tuan-tuan baca beberapa persoalan yang ditimbulkan oleh menantu Pak Lah, Khairy Jamaluddin ketika beliau berada di Kelantan di bawah ini. Nak muntah kita apabila membacanya;

Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin hari ini mencabar Badan Pencegah Rasuah (BPR) Kelantan supaya mendedahkan hasil siasatan yang melibatkan kerajaan Pas terutama isu penerokaan hutan di Lojing dan Air Kelantan Sendirian Berhad (AKSB).
Beliau berkata, tatkala BPR negeri lain begitu proaktif mendakwa pesalah rasuah tetapi di Kelantan, tanda tanya masih timbul tentang siasatan yang dilakukan berhubung laporan-laporan penyelewengan kerajaan negeri.
‘‘Pemimpin kerajaan negeri bila BPR mula menyiasat, mereka dakwa tidak ada apa yang perlu disembunyikan, mereka bersih tetapi demi ketelusan sebenar, rakyat hendak lihat siasatan BPR. BPR pula jangan sampai terlambat untuk bertindak.
‘‘Kalau BPR negeri lain saya ucap tahniah, kami Pemuda UMNO sokong tetapi di Kelantan saya minta Ketua Pengarah BPR beri perhatian sikit kerana telah banyak dakwaan terhadap kerajaan Pas tetapi siasatan tidak tahu ke tahap mana,” Utusan Malaysia - 24 November 2007.


Siapa Khairy mahu sibuk-sibuk hendak tahu hasil siasatan BPR di Kelantan? Mengapa menantu Perdana Menteri ini susah hati sangat apabila BPR senyap dalam siasatan AKSB dan Lojing? Kita bukan tidak tahu sikap BPR yang sedia diperalatkan oleh parti pemerintah. Andaikata benar bahawa terdapat penyelewengan dalam kerajaan Pas Kelantan sudah tentulah dengan pantas mereka akan mendedahkannya. Namun inilah bukti bahawa kerajaan Pas Kelantan masih bersih daripada penyakit rasuah. Tidak apa yang dapat dibuktikan hingga membuatkan BPR Kelantan membisu.

Jika Khairy beriya-iya ingin tahu perkembangan siasatan BPR di Kelantan, mengapa beliau tidak turut mempersoalkan perkembangan laporan rasuah terhadap bekas Menteri Besar Pahang? Adakah kita boleh terima kenyataan Khairy bahawa BPR negeri lain begitu proaktif dan telah menjalankan tanggungjawab mereka dengan sempurna sedangkan laporan rasuah terhadap Bekas Menteri Besar Pahang yang dibuat pada tahun 2001 hingga kini tiada apa-apa perkembangan;

Tiga laporan rasuah telah dibuat. Nilai rasuah dianggarkan berbilion ringgit. Dan bekas Menteri Besar Pahang, Tun Khalil Yaakob dikatakan terbabit. Tetapi yang menjadi persoalannya, ketiga-tiga laporan tersebut tidak sampai ke pengetahuan Badan Pencegah Rasuah (BPR)
Hari ini pihak BPR menafikan menerima laporan rasuah berbilion ringgit yang melibatkan Khalil Yaakob walaupun telah dilaporkan kepada polis sejak tahun 2001.
Pengerusi Gerak Ezam Mohd Noor ketika ditemui selepas berjumpa dengan Pengarah Siasatan BPR, Dato' Shukri Abdul di Putrajaya pagi tadi terkejut apabila diberitahu badan itu tidak menerima laporan rasuah membabitkan nilai balak berbilion ringgit di Pahang walaupun sudah tiga kali laporan polis dibuat.
Katanya yang tiba di ibu pejabat BPR jam 10.15 pagi, tiga laporan rasuah telah dibuat antara 2001 sehingga 2007 dan salah satu daripadanya dilaporkan oleh Bekas Adun Beserah, Dato' Fauzi Rahman.
"Ini bermakna ada tiga laporan polis telah dibuat terhadap kes balak selama lima tahun yang diambil oleh bekas MB Pahang secara tidak sah, jadi hari ini saya amat terkejut apabila BPR memberitahu mereka tidak menerima laporan polis tentang kes ini," katanya.
Bagaimanapun, menurut Ezam, Shukri berjanji akan membuat siasatan dan mencari semula kes tersebut.
Ezam turut mempersoalkan kenapa kes yang melibatkan rasuah berbilion ringgit tidak dikemukakan kepada BPR. Dipetik daripada
http://www.harakahdaily.net - 21 November 2007.

Dalam akhbar berkenaan juga kita seperti hendak muntah apabila Khairy mempersoalkan tentang wakil rakyat Pas menghulurkan bantuan sebanyak RM 5000 kepada setiap mangsa kebakaran;

Khairy berkata, pendedahan hasil siasatan perlu memandangkan politik Pas sekarang yang menghulur bantuan kebajikan secara tunai hingga rakyat Kelantan sendiri tidak pernah melihat wang sebanyak itu sebelum ini.
Katanya, apabila ada kejadian kebakaran, wakil rakyat Pas boleh hulur bantuan tunai RM5,000 untuk setiap mangsa pada hari yang sama rumah mereka terbakar dan ini jelas menimbulkan tanda tanya dari mana datangnya sumber tersebut.
‘‘Agensi kerajaan Pusat sendiri perlu melalui beberapa proses yang mengambil tempoh paling kurang dua minggu sebelum sebarang bantuan tunai dapat dihulurkan tetapi wakil rakyat Pas, hari yang sama boleh bagi tunai RM5,000, RM10,000. Utusan Malaysia - 24 November 2007.

Mengapa itu pun hendak dipersoalkan sedangkan duit itu digunakan untuk memberi bantuan kepada rakyat yang susah, bukan digunakan untuk kepentingan diri mereka. Mengapa pula Khairy tidak mempersoalkan kemampuan dua orang exco negeri Pahang membeli no. pendaftaran kenderaan bernilai RM62,000?

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Hal Ehwal Pesara, Bekas Polis, Tentera dan Badan Bukan Kerajaan negeri, Datuk Shahiruddin Ab Moin membida plat nombor CCC 8, manakala Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan dan Perpaduan negeri, Datuk Dr Ahmad Shukri Ismail membida CCC 9. Harga bidaan bagi kedua-dua nombor pendaftaran berkenaan ialah RM62,400. Berita Harian - 24 November 2007.

Nampaknya kenyataan-kenyataan Khairy ini boleh membuatkan kita muntah lebih daripada kesan gas pemedih mata pada himpunan BERSIH.

posted by Lidah Penghunus @ 6:03 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter