Monday, November 19, 2007

Petikan akhbar hari ini.

Assalamualaikum.

Hari ini saya tidak mahu mengulas apa-apa. Tuan-tuan baca sahajalah petikan akhbar pilihan di bawah ini.

Petikan 1.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Ab. Rashid Ab. Rahman berkata, beliau tahu bila pilihan raya umum ke-12 akan diadakan tetapi tidak dapat mengumumkannya.“Saya tidak boleh berbohong yang saya tidak tahu bila (tarikh) pilihan raya umum akan datang. Utusan Malaysia - 16 November 2007.

Menurut Abdullah, kuasa membubarkan Parlimen terletak di tangan beliau selaku Perdana Menteri, oleh itu pihak lain tidak perlu membuat sebarang spekulasi mengenainya.
Katanya, hanya beliau akan menentukan bila tarikh pilihan raya umum ke-12.

Abdullah menjelaskan, selagi Parlimen tidak dibubarkan tarikh pilihan raya umum tidak dapat ditentukan.
Justeru, beliau mempersoalkan bagaimana Rashid mengetahui tarikh berkenaan jika beliau sendiri sebagai Perdana Menteri belum mengumumkan pembubaran Parlimen.
‘‘Kita (kerajaan) tak bubar Parlimen, macam mana dia (Rashid) tahu. Bubar Parlimen saya yang tentukan, apa yang nak disibukkan,'' ujar Perdana Menteri. Utusan Malaysia - 19 November 2007.



Petikan 2.

‘‘Kalau tidak setuju beritahu awal-awal, jangan dah dapat (penyapu) baru hendak komplen. ‘‘Dia sudah lama tahu dan setuju mengenai anugerah ini... kita tak mahulah orang yang cakap siang lain, malam pula cakap lain,” kata Menteri Besar Selangor, Datuk Seri. Dr. Mohamad Khir Toyo.
Beliau berkata, sepatutnya Yang Dipertua Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS), Tukiman Nail perlu tegas dalam perkara itu dan jika tidak bersetuju dengan anugerah penyapu beliau boleh menyuarakannya semasa anugerah tersebut dicadangkan dulu. Utusan Malaysia - 19 November 2007.


Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, kerajaan negeri Selangor perlu memikirkan kaedah lain bagi menilai Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di negeri itu mengikut cara yang tidak menyinggung mana-mana pihak.
Perdana Menteri berkata, sejak isu pemberian anugerah penyapu kepada PBT disiarkan di dalam media, terdapat dua pandangan wujud dalam kalangan rakyat.
“Ada rakyat yang menerima cara itu dan ada rakyat tidak menerima pandangan itu,” 19 November 2007.



Petikan 3.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menyifatkan dakwaan pihak tertentu kononnya Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin memperkenan serta menyokong perhimpunan haram di ibu kota pada 10 November lalu sebagai tindakan terdesak untuk meraih sokongan rakyat. 19 November 2007.

Pas mendakwa kekesalan yang ditegaskan Yang di-Pertuan Agong berhubung perhimpunan haram Bersih yang mengaitkan baginda dan Istana Negara, sekadar kenyataan Pengelola Istana Negara. Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa, mendakwa kenyataan yang dikeluarkan Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara, Datuk Wan Mohd Safiain Wan Hassan, itu dibuat mengikut arahan pihak tertentu. "Itu bukan Agong yang kata...itu pegawai politik kata...saya tidak yakin Agong kata macam itu...itu pegawai lantikan politik mungkin mengikut suruhan sesiapa...dia cakap.
"Agong tidak boleh membuat kenyataan apa-apa...dia diam saja," katanya selepas majlis penyampaian bantuan peribadi kepada bakal haji di Kota Darul Naim, semalam. Berita Harian - 19 November 2007.


Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Adalah Ahli UMNO Berdaftar!



Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara, Datuk Wan Mohd Safiain Wan Hasan yang menghebahkan bahawa Yang di-Pertuan Agong Sultan Mizan Zainal Abidin kesal atas dakwaan kononnya baginda dan Istana Negara memperkenankan dan menyokong perhimpunan 100,000 rakyat 10 November lalu kini dketahui adalah seorang ahli UMNO yang berdaftar.
Hal ini memperkuatkan hujjah bahawa UMNO kini semakin terdesak dan sanggup menggunakan apa saja termasuk mendesak ahlinya yang kini menjadi Penyimpan Mohor Besar Raja-raja untuk memburukkan perhimpunan aman yang disertai oleh 100,000 rakyat yang merafak sembah ke Istana untuk menyerahkan memorandum menuntut sebuah pilihanraya yang adil dan bersih.
Wan Mohd Safiain Wan Hasan bernombor kad pengenalan 461214035359 adalah ahli berdaftar Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu Cawangan Taman Desa Minang, Bahagian Gombak.
Justeru itu, rakyat hari ini mempertikaikan kenyataan yang dkeluarkan oleh Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara tersebut, suara sapakah yang dibawanya? Yang Di Pertuan Agong sendirikah atau parti yang menaungnya iaitu UMNO?
Pihak istana dari awal telah bersetuju untuk menerima memoranda Bersih dan telah mengutuskan wakilnya untuk menerima memorandum tersebut pada 10 November 2007 lalu. Ini sudah cukup untuk membuktikan bahawa DYMM Agong tidak menolak penerimaan memorandum Bersih itu.
Kerajaan sebelum ini telah melantik Tan Sri Datuk Zaki Tun Azmi sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan yang telah menimbulkan kontroversi. Tan Sri Datuk Zaki Tun Azmi, selain daripada menjadi seorang ahli UMNO juga telah pernah memegang jawatan penting dalam UMNO seperti Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan UMNO 2004, Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Disiplin UMNO, dan Pengerusi Jawatankuasa Rayuan UMNO.
Dengan melantik ahli-ahli UMNO sebagai Penyimpan Mohor Besar Raja-raja dan Hakim Mahkamah Persekutuan jelas menampakkan Kerajaan di bawah pemerintahan Abdullah Ahmad Badawi lansung tidak mempunyai maruah dan etika sehingga sanggup melacurkan institusi raja dan kehakiman untuk kepentingan partinya.
Justeru itu, pendedahan perlu dilakukan dan hal-hal sebegini perlu diberikan noktahnya kerana UMNO telah lama memperalatkan pelbagai institusi kerajaan seperti Jabatan Penerangan, Suruhanjaya Pilihanraya, Peguam Negara, insitusi kehakiman dan kini institusi raja juga cuba dilacurkan untuk kepentingannya sehingga mewujudkan keadaan “padang yang tiak seimbang” di dalam pilihanraya. Dipetik daripada http://www.tranungkite.net/ - 17 November 2007.


Petikan 4.

Adik peguam lapor polis.
KUALA LUMPUR: Adik lelaki peguam terkemuka, Datuk V K Lingam, membuat dua laporan polis mendakwa abangnya terbabit dengan kegiatan rasuah membabitkan beberapa bekas ketua hakim negara, hakim kanan, bekas pendakwa raya dan pegawai kanan polis.
V Thirunama Karasu, 49, mendakwa beliau dipergunakan Lingam untuk memberi rasuah kepada pihak yang terbabit dengan kehakiman, perundangan dan polis serta mengesahkan pembabitan abangnya dalam pemberian rasuah itu.

Thirunama Karasu membuat laporan polis pertamanya di Balai Polis Kelana Jaya pada 16 Mac lalu dan laporan keduanya di Balai Polis Brickfields pada 19 Mac lalu, mendakwa abangnya terbabit dengan rasuah.
Dalam laporan itu, beliau juga mengaitkan pembabitan bekas Ketua Hakim Negara, beberapa hakim kanan, bekas Peguam Negara dan bekas Ketua Polis Negara.
Salinan laporan polis itu diedarkan kepada pemberita pada sidang media oleh peguam, Wee Choo Keong, yang juga Setiausaha Agung Parti Demokratik Malaysia (MDP) di Petaling Jaya di sini, semalam.

Dakwaan Thirunama Karasu ini agak mengejutkan selepas nama Lingam juga dikaitkan dengan rakaman perbualan klip video berhubung perbualannya dengan seorang hakim kanan bagi mengatur pelantikan ketua hakim negara.
Wee berkata, Thirunama Karasu menghubunginya 10 hari lalu dan mengatakan mempunyai bukti mengenai klip video itu.
“Saya mendedahkan nama Thirunama Karasu kerana beliau saksi penting dan Suruhanjaya Diraja harus memanggilnya untuk memberi keterangan dalam siasatan mereka.
“Walaupun ia berisiko tapi polis dan Peguam Negara mengetahui kandungannya melalui laporan polisnya,” katanya sambil menambah beliau akan menyerahkan salinan laporan itu kepada Majlis Peguam dan Pemangku Ketua Hakim Negara.

Thirunama Karasu mendakwa beliau juga pernah menghantar abangnya ke rumah seorang bekas Ketua Hakim Negara pada waktu tengah malam dan mengambilnya semula sejam kemudian.
Beliau juga mendakwa pernah membayar bil telefon bimbit bekas Ketua Polis Negara. Thirunama Karasu ketika ditemui di rumahnya oleh News Straits Times (NST) semalam berkata: “Saya tidak pernah memberi persetujuan kepada Wee untuk mendedahkan laporan polis itu, Tapi kandungan laporan itu adalah benar,”.
Bagaimanapun, beliau menyatakan kesanggupan untuk memberi keterangan di hadapan Suruhanjaya Diraja yang menyiasat kandungan rakaman perbualan antara Lingam dan hakim kanan.
Ketika ditanya mengapa beliau sanggup membuat laporan polis yang mengaitkan diri dan adik beradiknya sendiri, Thirunama Karasu berkata, beliau berasa bersalah, selain ugutan terhadap keluarganya.
Bekas pekerja Tenaga Nasional itu berkata, beliau diminta Lingam bekerja dengannya pada 1995 tapi keluar pada 1996, kerana tidak tahan.
Thirunama Karasu juga mendakwa pada 1995 beliau menyaksikan Lingam memberi rasuah melalui cek sebanyak RM50,000 kepada seorang bekas hakim Mahkamah Perusahaan, selain menganjurkan makan malam untuk bekas Ketua Hakim Negara.
Katanya, pada 1996 beliau diminta abangnya, menghantar beg kulit, dompet, beg tangan wanita dan beberapa dokumen ke rumah seorang hakim kanan.
Thirunama Karasu berkata, pada 1998 beliau membuat tiga laporan berasingan kepada BPR berhubung pembabitan Lingam dalam rasuah. Berita Harian - 19 November 2007.

posted by Lidah Penghunus @ 9:46 PM   1 comments

1 Comments:

At 8:57 PM, Blogger insyirah08 said...

nak bg tau... itu bukan semak ahli UMNO aje... kalau x ahli umno, akan keluar maklumat terus dari SPR, nanti saya email kpd awak personally maklumatnya...

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter