Thursday, November 22, 2007

Wartawan, polis dan anjing

Assalamualaikum.

Berita TV3 tadi saya tertarik dengan laporan berita berkenaan kes bunuh. Namun bukanlah kes bunuh itu yang buatkan saya tertarik tetapi adalah berkenaan kekecewaan TV3 serta rakan-rakan media mereka yang lain terhadap kekasaran pihak polis di tempat kejadian yang menghalau mereka dengan anjing pengesan serta menghina mereka dengan perkataan anjing.

Sekumpulan 15 wartawan hari ini membuat laporan di Balai Polis Tawar di sini terhadap seorang pegawai polis berpangkat ASP kerana didakwa mengeluarkan kata-kata kesat kepada mereka ketika sedang membuat liputan satu kes bunuh di sini.
Laporan yang dibuat oleh jurukamera sambilan NTV7 Muhammad Ridzuan Osman, 21, di Balai Polis Tawar, Baling itu adalah kerana pegawai berkenaan mengusir wartawan dari tempat kejadian dengan perkataan "anjing".
Pegawai polis berkenaan juga didengar mengarahkan anggotanya melepaskan anjing pengesan dari Unit Anjing (K9) untuk tujuan menghalau wartawan. Dipetik daripada laman web http://www.bernama.com.my - 22 November 2007.

Saya dapat lihat dalam berita tadi begitu marah dan kecewanya TV3 terhadap tindakan melampau pihak polis itu. Sedangkan sebelum ini telah banyak kali pihak polis bertindak terhadap peserta perhimpunan aman lebih melampau daripada apa yang mereka kena. Tembakan air kimia, gas pemedih mata malahan ada yang dipukul hingga cedera. Tetapi tidak pula mereka kutuk tindakan melampau pasukan polis itu di media mereka. Sebaliknya mereka terus mempertahankan tindakan polis dan menyalahkan peserta himpunan.

Maka apa yang hendak saya katakan di sini sama ada media perdana, polis dan anjing pengesan polis (tidak semua), mereka sedia untuk menjadi 'anjing' (dengan izin) kepada parti pemerintah Barisan Nasional.


*Menjadi anjing di sini bermaksud patuh secara membabi buta dan sedia dipergunakan untuk kepentingan pihak tertentu.

posted by Lidah Penghunus @ 9:41 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter