Tuesday, November 20, 2007

Memang sah Rashid dan SPR penipu.

Assalamualaikum.

Jika semalam pengerusi SPR, Tan Sri Ab. Rashid ternyata menipu apabila Perdana Menteri dalam akhbar semalam mempersoalkan kenyataan bahawa pengerusi SPR itu tahu tarikh pilihanraya umum, dalam akhbar hari ini Tan Sri Rashid sekali lagi menipu apabila mengatakan bahawa beliau sedia letak jawatan jika SPR tipu. Dalam akhbar tersebut juga Tan Sri Rashid mengatakan bahawa SPR tidak pernah membohong dan badan itu menjalankan pilihanraya secara adil;

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Ab. Rashid Ab. Rahman bersedia melepaskan jawatannya jika terbukti SPR melakukan penipuan dalam pilihan raya sebelum ini.
Bagaimanapun, katanya, perkara itu perlu dibuktikan di mahkamah dan bukan berdasarkan kepada tuduhan-tuduhan liar yang hanya memberikan imej buruk kepada SPR.

Beliau menjelaskan, semua perkara berkenaan dilakukan berdasarkan kepada perasaan curiga sedangkan SPR sentiasa telus serta adil mengikut kerangka undang-undang yang ditetapkan ke atas badan itu.
Ditanya mengenai tarikh persaraannya pada 31 Disember ini, Rashid memberitahu, beliau tidak mengetahui sama ada jawatannya akan disambung atau tidak dan belum menerima sebarang notis mengenainya. Utusan Malaysia - 20 November 2007.


Sedangkan telah banyak memorandum dan petisyen berkenaan penipuan dan ketidakadilan pilihanraya telah dihantar kepada SPR malahan mahkamah pernah membatalkan keputusan pilihanraya Dun Likas apabila terbukti ada unsur-unsur penipuan dalam pilihanraya tersebut.
Jika tuan-tuan masih ingat awal tahun lepas, Tan Sri Rashid pernah mengakui bahawa pilihanraya negara ini dijalankan secara tidak adil dan mencadangkan agar satu suruhanjaya bebas untuk memperbaikinya;

Kajian semua itu bertujuan menjadikan SPR dan proses pilihan raya yang sering dikritik pelbagai pihak, menjadi lebih telus, adil dan saksama kepada semua parti politik dan rakyat negara ini.
“Orang sekarang lebih pandai, negara juga dah moden. Orang bertanya kenapa tidak boleh dibuat pilihan raya yang lebih telus,”
Bagi tujuan itu, tegas Ab. Rashid, satu suruhanjaya bebas yang dianggotai pakar undang-undang, wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan parti politik perlu dibentuk bagi mengemukakan cadangan penambahbaikan tersebut.
Beliau juga menggariskan enam kuasa yang tidak wujud pada SPR yang menjadi punca kelemahan badan itu pada masa ini, iaitu:

* Kuasa menentukan penubuhan parti politik dan menjamin kebebasan mengambil bahagian bila-bila masa dalam pilihan raya.

* Kuasa mengawal semua keadaan pada musim berkempen.* Kuasa mengatur keadilan dan kebebasan melapor bagi semua media cetak dan elektronik.

* Kuasa mengawal dan menghukum pihak yang menyalahgunakan kemudahan awam untuk berkempen.

* Kuasa menentukan keadilan dalam hal-hal berkaitan dengan pembiayaan kewangan untuk kempen parti.

* Kuasa mengawal dan mencegah rasuah dan aktiviti membeli undi dalam musim pilihan raya. Utusan Malaysia - 9 Januari 2007.

Jika hendak dikatakan bahawa segala penipuan dan ketidakadilan ini dilakukan oleh BN sebagai parti pemerintah, namun ianya tidaklah bermakna bahawa SPR boleh melepaskan diri daripada dipertanggungjawabkan terhadap kecurangan ini. Kerana SPR adalah sebuah badan bebas yang mengendalikan pilihanraya di negara ini.

Sepatutnya segala penipuan dan ketidakadilan yang berlaku di depan mata maka SPRlah yang harus bertindak atau berbuat sesuatu. Namun apa yang kita lihat SPR terus menutup sebelah mata mereka terhadap penipuan dan ketidakadilan yang berlaku. Malahan mereka terus menjadi alat parti pemerintah dalam menghadapi parti pembangkang dalam pilihanraya.

Dengan kelemahan dan kebobrokan yang disebutkan ini, maka kita sekali lagi mengharapkan kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong agar tidak memperkenankan jika ada cadangan untuk menyambut kontrak Tan Sri Ab Rashid yang akan bersara wajib 31 Disember ini.

posted by Lidah Penghunus @ 6:11 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter