Monday, March 24, 2008

Padah mandat haram.

Assalamualaikum.

Tetap sokong Idris -- 23 ADUN buat pengakuan dalam pertemuan dengan PM. Utusan Malaysia - 24 Mac 2008.

PM pertahan lantik Idris. Utusan Malaysia - 24 Mac 2008.

Ahmad terima watikah pelantikan.
KUALA TERENGGANU 23 Mac – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kijal, Datuk Ahmad Said, 51, hari ini menerima watikah pengisytiharan pelantikan sebagai Menteri Besar Terengganu yang baru dalam satu istiadat tertutup di Istana Tetamu di sini.
Watikah itu diserahkan kepada Ahmad oleh Yang Dipertua Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR), Tengku Sri Panglima Raja Tengku Baderulzaman di bilik tamu istana berkenaan. Utusan Malaysia - 24 Mac 2008.


Akan dipecat sejurus angkat sumpah.
KUALA TERENGGANU 23 Mac – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kijal, Datuk Ahmad Said, 51, yang menerima watikah perisytiharan pelantikan sebagai Menteri Besar Terengganu yang baru hari ini, akan dipecat keahliannya dalam UMNO sebaik sahaja mengangkat sumpah jawatan tersebut. Utusan Malaysia - 24 Mac 2008.


Terima keputusan MPPR – Rakyat
KUALA TERENGGANU 23 Mac – Rakyat Terengganu mahu semua pihak menerima dan menghormati keputusan Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) yang melantik Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kijal, Datuk Ahmad Said, 51, sebagai Menteri Besar Terengganu yang baru.
Tinjauan Utusan Malaysia di sekitar bandar raya ini mendapati, rakyat berpendapat, keputusan yang dibuat oleh MPPR perlu diterima bagi mengelak dituduh menderhaka kepada istana.
Peniaga kedai runcit, Shukri Long, 38, percaya pemilihan calon Menteri Besar yang dibuat oleh pihak istana dibuat selepas mengambil kira kepentingan rakyat.
“MPPR telah berkenan melantik ADUN Kijal sebagai Menteri Besar yang baru, maka semua pihak perlu menerimanya,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.
Katanya, jika pihak tertentu tidak mahu menerima keputusan itu, mereka boleh dituduh menderhaka.
Pandangan itu turut disokong oleh peniaga buah, Arra Sidek, 40, yang berkata, keputusan MPPR tidak harus dipertikaikan sebaliknya perlu dihormati oleh semua pihak.
“MPPR telah membuat keputusan yang terbaik dalam perkara ini dan saya berharap Menteri Besar yang baru akan berusaha membawa pembangunan yang lebih menumpu kepada kepentingan rakyat,” katanya.
Seorang lagi peniaga buah, Zainal Abidin, 48, berkata, peluang perlu diberikan kepada Ahmad untuk meneraju negeri ini kerana MPPR berpendapat, beliau merupakan calon terbaik untuk jawatan itu.
“Kita sebagai rakyat Terengganu perlu menerima keputusan yang dibuat oleh MPPR kerana jika tidak ikut, kita seperti menderhaka kepada sultan,” ujarnya.
Penarik beca yang hanya mahu dikenali sebagai Awang, 70, berkata, dia tidak kisah siapa yang dilantik untuk menerajui negeri ini asalkan pemimpin itu membawa kebaikan kepada rakyat.
“Saya hanya seorang penarik beca, tidak tahu apa-apa tapi jika orang yang dilantik boleh. Utusan Malaysia - 24 Mac 2008.


Hormat keputusan istana.
KUALA LUMPUR 23 Mac – Badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu perlu menghormati keputusan yang dibuat oleh Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) dan tidak seharusnya menolak pelantikan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kijal, Datuk Ahmad Said sebagai Menteri Besar secara terbuka.
Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Syed Ali Al- Habshee berkata, tindakan UMNO Terengganu yang menentang secara terang-terangan pilihan MPPR itu secara tidak langsung mencerminkan sikap biadap mereka yang tidak menghormati kedaulatan kesultanan Melayu. Utusan Malaysia - 24 Mac 2008.


Semua Umno bahagian sokong Ahmad MB baru.
KUALA TERENGGANU: Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu, Datuk Tengku Putera Tengku Awang mendakwa semua Ketua Umno Bahagian di Terengganu, kecuali Besut, menyokong pelantikan Ahmad sebagai Menteri Besar. Tengku Putera berkata, mereka sebulat suara menyokong pemilihan Ahmad kerana percaya beliau mampu menerajui kepemimpinan negeri itu.
Selain Tengku Putera selaku Ketua Umno Bahagian Hulu Terengganu, turut menyokong pelantikan Ahmad yang juga Ketua Umno Bahagian Kemaman, ialah Datuk Dr Rosli Mat Hassan (Dungun), Datuk Abdul Rahman Bakar (Marang), Datuk Mohd Nasir Ibrahim Fikri (Kuala Nerus) dan Datuk Mohd Jidin Shafee (Setiu). Berita Harian - 24 Mac 2008.


2 Adun dipanggil BPR.
KUALA TERENGGANU: Dua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Terengganu semalam dipanggil Badan Pencegah Rasuah (BPR) negeri untuk memberi keterangan berhubung dakwaan kononnya mereka ditawarkan wang dan jawatan sebagai Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan negeri (Exco) oleh pihak tertentu jika menyokong Adun Kijal, Datuk Ahmad Said sebagai menteri besar yang baru.
Dua Adun terbabit tiba di pejabat BPR di Wisma Persekutuan di sini, kira-kira jam 12 tengah hari semalam untuk memberi keterangan berhubung dakwaan masing-masing.
Tindakan itu diambil selepas salah seorang Adun terbabit mendakwa dia ditawarkan wang tunai RM300,000 oleh seorang lelaki yang menghubunginya ketika dalam perjalanan bertemu dengan Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) Terengganu di Kuala Lumpur pada 14 Mac lalu.
Seorang lagi Adun pula, mendakwa dihubungi seorang bekas Ahli Parlimen di Terengganu menawarkan wang tunai dan jawatan sebagai Exco jika bersetuju menyokong Ahmad sebagai menteri besar. Harian Metro - 24 Mac 2008.

Bagi saya kemelut yang berlaku pada Umno dan BN negeri pada hari ini adalah padah akibat kemenangan yang diperolehi oleh mereka secara penipuan pada pilihanraya umum ke-12 baru-baru ini. Sebelum ini mereka umumnya Umno Pusat mengatakan bahawa Barisan Alternatif yang memenangi beberapa negeri tidak sepakat dalam perlantikan Menteri Besar, kini setelah semua negeri bawah Barisan Alternatif mempunya Menteri Besar, Terengganu masih lagi belum memperolehi Menteri Besar. Sebelum ini Juga mereka membidas DAP yang bercadang untuk memulaukan majlis angkat sumpah Menteri Besar Perak sebagai penderhaka. Kini siapa sebenarnya yang menderhaka? Ini baru di Terengganu, kita belum sentuh lagi kemelut Umno di peringkat pusat.

posted by Lidah Penghunus @ 6:35 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter