Tuesday, June 10, 2008

Isu rumah ibadat bukan Islam.

Assalamualaikum.

Rakyat Selangor dapat 'hadiah' lagi.
KIRA-KIRA 10 tahun lalu, penduduk di sebuah taman perumahan yang majoritinya beragama Islam di Shah Alam, gempar apabila tersebar berita sebuah gereja yang terbesar di Asia Tenggara, bakal dibina berhampiran di kawasan mereka.
Ekoran itu, penduduk dan jawatankuasa masjid berhampiran menubuhkan jawatankuasa bertindak membantah cadangan pembinaan gereja itu dengan menyerahkan memorandum kepada pihak berkuasa termasuk Kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri.
Malah, jawatankuasa berkenaan turut menganjurkan forum yang mana salah seorang daripada ahli panel ialah peguam, Mohamed Hanipa Maidin, yang juga Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, yang menjelaskan secara panjang lebar mengenai kedudukan agama Islam dalam Perlembagaan.
Setelah isu itu senyap, tiba-tiba rakyat negara ini dikejutkan dengan kenyataan Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin negeri, Dr. Xavier Jayakumar selepas mengadakan pertemuan dengan pemimpin bukan Islam daripada pelbagai kaum, Jumaat lalu.
Tanpa menghiraukan sensitiviti masyarakat Islam, Dr. Xavier memaklumkan cadangan kerajaan negeri menghapuskan peraturan keluasan rumah ibadat bukan Islam yang tidak boleh melebihi 10,000 kaki persegi atas alasan larangan terhadap saiz, panjang dan ketinggian itu tidak lagi sesuai.

Bagaimanapun, Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan negeri, Iskandar Abdul Samad sambil mempertahankan cadangan itu berpendapat, walaupun tidak ada had dari segi saiz, namun pembinaan rumah ibadat bukan Islam tetap tertakluk kepada peraturan dengan mengambil kira sensitiviti penduduk setempat.
Timbalan Pesuruhjaya 3 Pas Selangor yang juga Yang Dipertua Pas Pandan itu melihat cadangan berkenaan mampu mengawal bilangan rumah ibadat bukan Islam yang dibina secara haram.
Beliau memberikan contoh di sebuah penempatan setinggan di Selayang yang mempunyai sehingga 20 buah kuil Hindu.
"Mungkin keperluan penduduk kawasan itu tidak mencukupi, jika dibina sebuah kuil yang besar, ia sudah memadai dan tidak akan ada lagi kuil-kuil pada jarak hanya beberapa ratus meter sahaja antara satu sama lain.
"Oleh itu saya melihat cadangan ini tidak menimbulkan masalah kerana pembinaannya tetap tertakluk kepada syarat dan hanya sesuai di penempatan majoriti bukan Islam, bukan boleh dibina dengan sewenang-wenang sahaja.
"Hak orang bukan Islam pun perlu dijaga, itu hak mereka dengan syarat mereka tidak menjejaskan atau mengancam hak orang lain. Boleh besar tetapi kena tengok tempat, jika menyebabkan sensitiviti umat Islam, ia tidak seharusnya dibina," Utusan Malaysia - 10 Jun 2008.


Bagi saya langkah kerajaan negeri ini sama seperti isu ladang babi moden di Sepang. Rumah ibadat yang besar dibina untuk memastikan tiada lagi rumah-rumah ibadat kecil-kecilan yang dibina secara haram di merata-rata tempat. Penganut bukan Islam ini dibenarkan membina rumah ibadat mereka dengan keluasan mengikut keperluan setempat. Namun mereka tidak dibenarkan lagi membina rumah ibadat secara haram dan mereka juga tidak boleh marah jika rumah ibadat yang dibina secara haram itu dirobohkan.

Tambahan lagi seperti kata Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan negeri, Iskandar Abdul Samad perlaksanaannya sudah tentulah akan dibuat dengan mengambil kira sensitiviti penganut agama Islam di negeri ini. Di sini perlu kita tahu bahawa selama ini kerisauan Pas ialah tentang gejala murtad iaitu cubaan penganut bukan Islam menyebarkan agama mereka kepada orang Islam. Sedangkan Islam membenarkan orang bukan Islam mengamalkan agama dan cara hidup mereka. Kita sudah lihat di Kelantan yang ditadbir oleh Pas sepenuhnya terdapat sebuah patung Budha yang besar. walau bagaimanapun Pas tidak akan sekali-kali membenarkan orang bukan Islam menyebarluaskan agama mereka kepada orang Islam.

Di Selangor, penduduk beragama Hindu berjumlah kira-kira 700,000 orang tetapi mempunyai lebih 1,000 kuil sedangkan hanya terdapat 380 masjid di seluruh negeri dengan jumlah penduduk beragama Islam seramai empat juta orang. Utusan Malaysia - 10 Jun 2008.

Nampaknya ianya sama seperti isu babi itu tadi. Angka yang dipaparkan itu wujud sejak Barisan Nasional memerintah Selangor lagi, namun mereka seolah-olah mahu meletakkan kesalahan itu kepada kerajaan Pakatan Rakyat yang belum lagi cukup 100 hari memerintah.

posted by Lidah Penghunus @ 6:23 PM   1 comments

1 Comments:

At 11:51 PM, Blogger Pewaris Melayu said...

Penipu.. apa puya comment la nih..

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter