Wednesday, June 11, 2008

Ketua pembangkang yang tidak reti untuk jadi pembangkang.

Assalamualaikum.

SHAH ALAM: Ketua Pembangkang di Dewan Undangan Negeri (DUN), Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo meminta penduduk di negeri ini tidak menjelaskan bil air sebanyak 20 meter padu pertama bersamaan RM11.40 sebaik menerima bil berkenaan akhir bulan ini.
"Sebagai Ketua Pembangkang yang dilantik kerajaan negeri, saya bertanggungjawab memastikan rakyat Selangor termasuk pendokong Pakatan Rakyat, mendapat hak mereka. Jangan rasa bersalah menuntut hak kita walaupun kita menjadi pendokong mereka.
"Malah, saya mengajak rakyat Selangor mengambil tindakan mendesak kerajaan negeri mengotakan semua janjinya. Walau apa pun alasan yang diberikan, janji memberi 20 meter padu air percuma mesti dilaksanakan," katanya. Beliau juga meminta penduduk tidak menjelaskan cukai pintu bagi tempoh penggal kedua tahun ini jika kerajaan negeri gagal menurunkan kadar cukai itu sebanyak 20 peratus seperti dijanjikan dalam manifesto.
Kalau kerajaan negeri hendak sita rumah penduduk yang tidak menjelaskan cukai pintu, sitalah beratus ribu rumah, kita mahu lihat sejauh mana mereka mampu bertindak," Berita Harian - 11 Jun 2008.

Inilah dia Khir Toyo yang sebelum ini begitu selesa di kerusi Menteri Besar untuk bertahun lamanya. Apabila BN Selangor menerima kejutan dalam pilihanraya dan menjadi pembangkang, Khir Toyo yang kini bertindak sebagai Ketua Pembangkang Negeri Selangor ternyata tidak layak untuk menjadi pembangkang yang konstruktif di negeri ini.
Lihatlah cadangan-cadangan daripada Ketua Pembangkang Dun Selangor di atas ini. Adakah ianya mencerminkan Khir Toyo seorang ketua pembangkang yang baik? Beliau cuba mengajar rakyat bertindak untuk menyulitkan lagi pentadbiran Kerajaan Negeri.

Sedangkan kerajaan negeri hanya tidak dapat menunaikan jani untuk menurunkan kadar beberapa bayaran yang dikenakan kepada rakyat buat masa ini, bukannya kerajaan negeri menaikkan bayaran-bayaran tersebut. Berkenaan janji air 20 meter padu percuma itu ianya tidak dapat ditunaikan bukan kerana kesalahan kerajaan negeri sepenuhnya tetapi ianya juga kerana pihak swasta yang berkaitan pengurusan bekalan air yang sukar memberikan kerjasama mereka kepada kerajaan negeri. Jadi adalah tidak patut kerajaan negeri dikenakan tekanan yang sebegini. Kalau hendak disebut tentang cukai taksiran, semasa pentadbiran Barisan Nasional di negeri ini ianya pernah dinaikkan. Tetapi pembangkang ketika itu tidaklah sampai mengajak rakyat untuk bertindak sedemikian.

Bagi saya cadangan-cadangannya Khir Toyo ini lebih kepada sifat dendam beliau kepada Kerajaan Pakatan Rakyat yang mengambil alih pemerintahan Negeri Selangor daripada BN. Beliau kononnya bersuara mewakili rakyat Selangor yang kononnya tertindas dan tertipu tetapi beliau lupa semasa BN berkuasa dahulu beliaulah yang paling banyak menindas dan menipu rakyat Selangor.

posted by Lidah Penghunus @ 5:57 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter