Monday, August 18, 2008

Apabila mufti tidak dihormati.

Assalamualaikum.

Tak hormat kenyataan Mufti Johor.
KUALA LUMPUR: Tindakan segelintir penonton konsert Pesta Malam Indonesia, di sini, malam kelmarin, tanpa segan silu memakai perhiasan tanduk yang menyerupai imej syaitan, walaupun Mufti Johor, Datuk Nooh Gadut sebelum ini menyatakan perbuatan itu haram kerana bercanggah dengan Islam.

Lebih memeranjatkan ada remaja wanita Melayu yang bertudung turut memakai ‘tanduk syaitan’, seolah-olah tidak menghormati kenyataan yang dibuat tokoh ulama itu.
Pemerhatian Harian Metro di tapak konsert mendapati penjual perhiasan itu yang dipercayai warga asing, turut mengambil kesempatan mengaut untung tanpa memikirkan sensitiviti masyarakat Islam.
Kebanyakan penonton yang memakai perhiasan tanduk itu adalah remaja wanita berbanding lelaki kerana mereka begitu `teruja’ apabila memakainya. Harian Metro - 18 Ogos 2008.

Bagaimanalah rakyat khususnya masyarakat Islam hendak menghormati mufti atau ulama' jika mereka sendiri tiada kredibiliti, takut untuk menyatakan kebenaran kerana takut dilucutkan jawatan. Dalam isu yang dibawakan oleh Harian Metro di atas ini, Mufti Johor ini menyatakan haram perbuatan memakai perhiasan berupa tanduk syaitan tetapi beliau tidak pula menegur berkenaan penganjuran konsert yang dilihat melalaikan serta melibatkan percampuran antara lelaki dan perempuan. Saya tidak pasti adakah Mufti Johor ini turut sama membantah penganjuran konsert Inul yang telah dibatalkan di Johor sebulan yang lepas.

Satu lagi bagaimanakah masyarakat Islam hendak mendegar kata mufti atau ulama' jika pemimpin mereka sendiri engkar teguran mufti. Paling dekat upacara mengalungkan bunga pada Tugu Negara sempena sambutan Hari Pahlawan beberapa minggu yang lepas. Sedangkan Mufti telah memfatwakan perbuatan berkenaan sebagai haram. Jadi tidak hairanlah jika dalam banyak hal pandangan dan teguran mufti dipandang sepi.

posted by Lidah Penghunus @ 11:14 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter