Thursday, August 24, 2006

Bloggers pula hendak di ajak berdebat.

Assalmualaikum.

Di sini saya agak berminat untuk mengulas sedikit tentang satu laporan akhbar pada hari ini;

"Datuk Shaziman Abu Mansor semalam mencabar pengendali laman forum atau blog yang berselindung di sebalik nama samaran untuk tampil dan berdebat secara terbuka mengenai pelbagai isu semasa. Timbalan Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi itu berkata tindakan kumpulan yang mengkritik pihak tertentu termasuk kerajaan tetapi enggan mendedahkan identiti sebenar seperti penembak curi" Berita Harian- 23 Ogos 2006

Adalah satu yang memalukan apabila seorang ahli parlimen yang juga timbalan menteri Tenaga Air dan Komunikasi mencabar penulis-penulis blog yang mengkritik kerajaan agar berdebat secara terbuka dengan pihak kerajaan tentang isu semasa. Saya mengatakan sebegini kerana selama ini pihak pembangkang berkali-kali telah mempelawa pemimpin kerajaan daripada Barisan Nasional agar berdebat secara terbuka berkenaan isu-isu yang dibangkitkan, malahan bekas perdana menteri sendiri juga telah membuat pelawaan yang sama, namun hingga kini pelawaan berkenaan tidak disambut. Alih-alih penulis laman blog pula yang hendak mereka cabar berdebat.

Jika mereka ibaratkan penulis blog yang mengkritik kerajaan ini sebagai penembak curi, apa bezanya pemimpin-pemimpin Barisan Nasional sendiri yang hanya berani bersuara, menyerang dan mengkritik pembangkang melalui media arus perdana tanpa mahu beri peluang kepada pembangkang untuk menjawab segala tuduhan dalam media yang sama, tanpa berani tampil berdebat dengan mereka tentang isu semasa.

Sebenarnya kenyataan Timbalan Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi ini telah mendedahkan lagi kepada kita bahawa mereka yang sebelum ini kononnya ingin memantau blog atas nama menjaga sensitiviti agama dan perkauman di negara ini sebenarnya juga ingin memantau penulis blog yang mengkrtik kerajaan demi survival politik mereka.

posted by Lidah Penghunus @ 1:51 AM   1 comments

1 Comments:

At 10:35 PM, Blogger hakim dirani said...

betul!

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter