Tuesday, August 22, 2006

Gejala murtad- Mengapa harus mempertikaikan angka, sedangkan tindakan tidak dibuat?

Assalamualaikum.

"JABATAN Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menafikan dakwaan yang dikemukakan Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria mengenai lebih 120,000 orang Islam murtad kerana sumber mengenai dakwaan itu tidak boleh dipercayai. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Abdullah Mat Zain, berkata berdasarkan kajian Jakim, dakwaan Mufti Perak itu tidak tepat kerana ia berdasarkan kepada sumber rujukan yang tidak boleh dipertanggungjawabkan seperti daripada internet dan laman web musuh Islam" Berita Harian - 22 Ogos 2006.


Apa yang saya kesalkan di sini ialah pihak Jakim melalui Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Abdullah Mat Zain dilihat hanya berminat untuk mempertikaikan dan menafikan angka-angka atau fakta yang dikemukakan oleh Mufti Perak, Datuk Seri Harusani Zakaria tanpa mahu mengambil tindakan yang berkesan dalam usaha menangani permasalahan murtad yang sebenarnya semakin serius di negara ini.

Adakah Menteri yang jaga Jakim ini hendak mengatakan bahawa masalah murtad di Malaysia tidak serius, tidak membimbangkan? Adakah Dato' Dr Abdullah Mat Zain juga sependapat dengan bekas menteri di jabatan perdana menteri dahulu bahawa bilangan orang islam yang murtad di negara ini telah diimbangi oleh bilangan orang bukan islam yang memeluk islam?
Laman yang dikendalikan oleh web musuh islam yang disentuh oleh menteri di jabatan perdana menteri itu juga membuktikan bahawa gerakan memurtadkan umat islam sedang berjalan dengan pesat di Malaysia. Memang tidak dinafikan bahawa tidak kurang ramainya juga saudara-saudara baru yang memeluk islam di negara kita, namun begitu mengambil perumpamaan kita sebagai ibu atau bapa yang baru kematian anak, adakah dengan lahirnya seorang lagi anak boleh mengubat kesedihan kita atas kematian anak yang selama ini kita sayang dan pelihara hingga meningkat dewasa?

Di sini saya tertarik dengan kenyataan oleh seorang pimpinan bahawa gejala murtad ini jangankah seratus ribu, jika ada seorang murtad pun ianya sudah dikira bahaya bagi umat islam di Malaysia ini. Bagi saya jika sudah sampai tahap pengisytiharan murtad itu sudah berani dilakukan secara terang-terangan di mahkamah maka ianya bolehlah dikatakan pada tahap yang bahaya kerana mereka ini berani menyatakan murtad mereka di khalayak ramai tanpa rasa takut akan ancaman dan saya percaya perkara sebegini tidak akan berani dilakukan jika terlaksananya hukum bunuh terhadap mereka yang murtad.

Sepatutnya sebagai menteri yang diamanahkan untuk menjaga Islam beliau harus mengambil langkah-langkah perlu bagi membenteras gejala murtad ini terutamanya melalui perlaksanaan undang-undang yang telah ditetapkan oleh al quran. Tidak setakat itu, perkara-perkara yang membawa kepada penyuburan gejala murtad seperti budaya hedonisme, fahaman liberalisme dan sebagainya juga harus disekat oleh kerajaan yang mempunyai autoriti untuk berbuat demikian. Jangan tunggu sampai anak kepada menteri berkenaan didapati murtad baru hendak bertindak.

posted by Lidah Penghunus @ 4:33 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter