Wednesday, August 16, 2006

Kisah Shahidan Kassim mahu pulaukan media.

Assalamualaikum.

Dalam meneliti tentang kemelut Mahathir-Pak Lah di akhbar-akhbar saya juga tertarik dengan satu laporan tentang kenyataan menteri besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim yang menggugut tidak akan berjumpa atau memberi sebarang kenyataan kepada media jika kenyataannya tidak disiarkan sepenuhnya dalam media berkenaan. Kenyataan Shahidan ini timbul kerana kenyataan media beliau hanya disiarkan separuh oleh sebuah akhbar semalam yang didakwanya menimbulkan salah faham dan kemarahan di kalangan orang-orang Pak Lah.

Nampaknya baru hanya sekali beliau diperlakukan sedemikian oleh media sudah mengugut mahu memulaukan terus media, mahu menutup pejabat media di negeri pentadbirannya. Sedangkan pembangkang khususnya Pas dari dahulu hingga kini sudah tidak terkira berapa banyak parti pembangkang tersebut perlakukan sedemikian oleh pihak media khususnya media perdana. Bukan sahaja kenyataan daripada mereka tidak disiarkan atau disiar sepenuhnya, malahan hingga ke tahap ianya diputar belit dan disensasikan hingga menimbulkan salah faham rakyat, memberikan gambaran buruk kepada parti islam itu.

Namun begitu Pas tidak pernah pun bercadang untuk memulaukan mana-mana media perdana yang ingin membuat liputan pada program-program mereka atau menghadiri sessi persidangan akhbar anjuran mereka. Pimpinan-pimpinan Pas masih sedia untuk meraikan soalan-soalan daripada media perdana ini walaupun mereka sudah sedia maklum bahawa ianya berkemungkinan besar tidak akan disiarkan. Pernah ada cadangan daripada perwakilan dalam muktamar Pas agar pihak-pihak media perdana dihalang untuk membuat liputan pada muktamar Pas kerana tindakan tidak beretika mereka, namun cadangan ini telah ditolak oleh pimpinan Pas kerana ianya bertentangan dengan kebebasan media.

Jadi sepatutnya Dato' Seri Shahidan harus menginsafi bagaimana peritnya selama ini pihak pembangkang yang diperlakukan secara tidak profesional oleh media yang dikawal oleh mereka. Baru-baru ini juga bekas perdana menteri sendiri sudah pun merasai bagaimana peritnya diperlakukan oleh media yang dahulunya beliau pergunakan untuk menyerang pembangkang.

Mungkin selepas ini Dato' Seri Shahidan perlu memikirkan untuk mengadakan Blog sendiri agar semua kenyataan beliau dapat disiarkan sepenuhnya.

posted by Lidah Penghunus @ 11:55 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter