Saturday, August 19, 2006

Mengapa generasi pasca-merdeka persoal dasar atau undang-undang negara?

Assalamualaikum.

Petikan kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada salah sebuah akhbar perdana;

"Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menegur generasi pascamerdeka yang mempersoalkan dasar-dasar dan undang-undang negara atas alasan ia mengekang kebebasan rakyat. Menurut beliau, ada pihak cuba menuntut kelonggaran dan pemansuhan pelbagai undang-undang di atas nama kebebasan sedangkan undang-undang dan peraturan itulah yang selama ini memastikan negara ini terus stabil, makmur dan selamat"

Kepada Datuk Seri Najib, kami generasi pasca-merdeka ini mempersoalkan malahan meminta agar dasar serta undang-undang negara ini dikaji balik bukanlah kerana kami ini terikut-ikut dengan konsep kebebasan hak asasi acuan barat yang tiada sempadannya itu. Tetapi kerana dasar dan undang-undang di negara ini tidak mengikut acuan islam, tidak berpandukan al quran dan sunnah dan ada beberapa undang-undang di negara ini yang telah disalahgunakan untuk untuk survival politik pemerintah. Jika generasi pra-kemerdekaan dahulu mempersoalkan sistem penjajah yang ternyata merugikan kaum peribumi sendiri, maka kami generasi pasca-kemerdekaan kini mempersoalkan pula kepada pihak pemerintah yang telah mendapat mandat mentadbir negara, bebas daripada belenggu penjajah, namun masih menggunapakai sistem warisan penjajah.

"Najib berkata, ada kalangan generasi muda hari ini sudah termakan dengan ideologi liberal laungan Barat dan seterusnya mempertikaikan dasar dan undang-undang negara"

Ideologi atau prinsip perjuangan kami hanyalah satu iaitu ISLAM sebagai cara hidup yang syumul yang mampu menjadi penyelesai kepada pelbagai permasalahan sejagat pada waktu kini dan selamanya.

Persoalan untuk Datuk Seri Najib pula, jika benar kerajaan begitu mengambil berat tentang gejala ideologi liberal laungan barat ini, mengapakah kumpulan-kumpulan liberal yang juga dikenali sebagai islam liberal ini begitu bebas mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang bertentangan dengan islam dan sering menganggu usaha-usaha golongan yang mahukan islam? Malahan suara kumpulan-kumpulan liberalis ini telah menjalar ke majalah al Islam apabila sewenang-wenangnya menyerang ulama' dan pemikir islam. Mengapa golongan-golongan ini tidak diambil tindakan? Adakah kerana salah seorang pendokongnya adalah anak perdana menteri sendiri?

posted by Lidah Penghunus @ 12:27 AM   1 comments

1 Comments:

At 4:37 PM, Blogger Mohd Tasar said...

Great blog and nice article? go a head don't stop it.

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter